kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴
سخنگوی وزارت خارجه:

اگر کمی صبوری‌کنیم کلیات سازوکار ویژه مالی اروپا مشخص می‌شود!

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر کمی صبوری کنیم خیلی زود باید کلیات سازوکار ویژه مالی اروپا مشخص و اعلام شود.




بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با حضور در جمع خبرنگاران پاسخگوی پرسش‌های آنها شد.قاسمی درخصوص سازوکار ویژه مالی اروپا برای حفظ برجام گفت: این موضوع به خوبی پیش می‌رود، ما در تماس دائم با اتحادیه اروپا و 1+4 هستیم. این نوع مکانیزم‌ها در حوزه‌های مالی پیچیده بوده، زمان‌بر هستند و باید با دقت لازم روی آن کار شود. فکر می‌کنم اگر کمی هم صبوری کنیم خیلی زود باید کلیات اس‌پی‌وی (سازوکار ویژه مالی اروپا) مشخص و اعلام شود و امیدواریم در زمان کوتاه‌تری هم اجرایی شود‎.متاسفانه این اظهارنظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی، ارسال پالس به طرف اروپایی برای استمرار مذاکرات فرسایشی است. لازم به ذکر است که روحانی-آبان 95- با تشبیه برجام به درخت سیب و گلابی و تشبیه منتقدان به کودکان عجول، از مردم خواسته بود برای دیدن نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای صبر کنند تا درخت به ثمر برسد.گفتنی است-4 خرداد سال جاری- یکی از مقامات ایرانی حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرده بود که ضرب‌الاجل ایران به اروپا، تا پایان ماه می‌(10 خرداد) می‌باشد.اروپا در پی آن است تا با مذاکرات فرسایشی، برای آمریکا زمان بخرد. هدف اصلی و مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا، تعلیق و معطل نگه داشتن اقتصاد و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان است.
محکومیت دانمارک
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان افزود: بعد از حوادثی که علیه ایران در یک یا دو کشور اروپایی رقم زده شد اتهامات و توطئه‌ها و دسیسه‌هایی را طراحی کردند، ایران موضوع را دنبال کرد و اقدامات خود را انجام داد. اخیرا درخصوص موضوع دانمارک اقدامات لازم در تهران و کپنهاگ انجام گرفت و دیروز هم رؤسای نمایندگی‌های چند کشور به وزارت خارجه احضار شدند. ما این نوع رفتار را محکوم می‌کنیم و آن را بخشی از دسیسه‌هایی می‌دانیم که معاندین روابط ایران و جهان آن را طراحی کرده‌اند و روابط ایران و اروپا‌ را هدف قرار می‌دهند.
جنگ روانی
به گزارش تسنیم، قاسمی درخصوص بازگشت تحریم‌ها گفت: تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران موضوع جدیدی نیست. ما در گذشته و بعد از انقلاب شاهد تحریم‌های مختلف و کلان بوده‌ایم. امروز هم پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه ایران اعمال می‌شود. این یک اعتیاد و عادتی است که در دولت آمریکا شکل گرفته و چون عادت است، ترک آن برای ترامپ سخت است. من آن را نوعی خودتحریمی آمریکا می‌دانم. آمریکا از تمامی معاهدات بین‌المللی خارج شده و نشان داده که نمی‌تواند با سازوکارهای بین‌المللی کار کند و در انزوا قرار دارد. این از خردمندی و قدرت آمریکا نیست بلکه نشانگر عجز آمریکا در کار کردن با جامعه بین‌الملل است. این تحریم، تحریم یکجانبه آمریکاست و نه تحریم سازمان ملل و تحریم‌های بین‌المللی. آمریکا‌ نتوانسته است به اهدافی که ترسیم کرده بود برسد و ما در بخش‌هایی پیشرفت کرده‌ایم.
وی افزود: این تحریم‌ها چیزی جز جنگ روانی و ایران‌ستیزی تلقی نخواهد شد. تجربه و تاریخ نشان داده که تحریم‌ها جز جنگ روانی چیزی نیست. تدابیری که اندیشیده شده باعث خواهد شد که تحریم‌ها نتایج مورد نظر آقای ترامپ را نصیب آمریکا نخواهد کرد و ما از این فصل و مرحله هم عبور خواهیم کرد.‎
تشکر از دولت و ملت عراق
سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: جا دارد که از دولت عراق، مردم و کشور دوست عراق تشکر کنم که در انجام مراسم جهانی اربعین کمک کردند‎.