kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

آمریکا مصمم به نگه داشتن ایران در برجام / نام 8 کشور معاف از تحریم نفتی اعلام شد

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و استفان منوشین وزیر خزانه‌داری این کشور در یک نشست خبری درباره تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران با خبرنگاران شرکت کردند.



مایک پمپئو در این نشست گفت: ایران دو انتخاب دارد، به صورت یک بازیگر عادی رفتار کند یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. پامپئو گفت که واشنگتن فکر می‌کند توافق جدید با ایران ممکن است اما تا زمانی که ایران رفتارش را بر اساس 12 خواسته‌ای که او قبلا مطرح کرده تغییر نداده باشد، فشار آمریکا بر ایران پیوسته ادامه خواهد یافت.
مایک پمپئو هدف نهایی راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران را کنار گذاشتن «انقلابی‌گری» از سوی این کشور خواند.وی اضافه کرد که دولت دونالد ترامپ از ابتدای ریاست‌جمهوری تاکنون 19 دور تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که در جریان آن 168 شخصیت حقیقی و حقوقی هدف این تحریمها قرار گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد از وقتی که در ماه مه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران اجرایی شد، حدود 100 شرکت از ادامه تجارت با ایران صرفنظر کرده‌اند.
به گزارش فارس، پمپئو همچنین اسامی کشورهایی که فعلا از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده‌اند را اعلام کرد. به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته‌اند.
وی مدعی شد که این 8 کشور تا کنون بخش قابل توجهی از خرید نفت خود از ایران را به طور قابل توجه کاهش داده‌اند و حتی 2 کشور آن را به صفر رسانده‌اند. پامپئو گفت: ما به مذاکرات خود ادامه میدهیم تا همه کشورها واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند.
پامپئو در پاسخ به سؤال الجزیره به دفاع تمام‌قد از رژیم سعودی پرداخت و گفت که این کشور از تلاش‌های آمریکا در مقابله با تروریسم حمایت می‌کند در حالی که ایران به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند.وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد، که ایران پول نفت فروخته شده به این 8 کشور را تنها می‌تواند در تجارت کالاهای انسانی یا تجارت دوجانبه برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در ادامه به جزئیات تحریمها ‌اشاره کرد و گفت که بیش از 700 فرد، شرکت و نهاد، کشتی و هواپیما را تحریم کرده‌ایم.نکته قابل توجه آنکه آمریکا کشتی غرق شده سانچی را نیز جزو کشتی‌های تحریمی اعلام کرده‌اند!
معافیت نیروگاه بوشهر!
در همین حال منابع خبری اعلام کردند نیروگاه اتمی بوشهر و کشورهای خارجی که با آن تعامل دارند مشمول تحریم‌ها نیستند. این معافیت نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هراس زیادی از خروج ایران از برجام داشته و مصمم است با چنین روش‌هایی هرگونه احتمال خروج ایران از برجام را منتفی سازد.
در همین حال «جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به «سوئیفت» دیروز اعلام کرد دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است.  به نوشته رویترز، سوئیفت در بیانیه‌ مختصری که امروز منتشر کرده‌اشاره‌ای به نام این بانک‌ها و یا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرده است.