kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

آغاز رایزنی‌ها برای رفع کامل محاصره غزه با میانجیگری مصر

منابع فلسطینی با اشاره به سفر هیئت‌ مصری به نوارغزه، از احتمال آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی خبر داده و می‌گویند این توافق موجب شکسته شدن محاصره غزه نیز خواهد شد. این منابع می‌گویند صهیونیست‌ها ممکن است لغو محاصره غزه را به پایان راهپیمایی هفتگی بازگشت که در غزه برگزار می‌شود، مشروط کنند که در صورت وقوع این رویداد، پیروزی بزرگی برای فلسطینی‌ها خواهد بود.

منابعی در جنبش حماس از «پیشرفت ملموس روند توافق آتش بس» میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی خبر داده و گفته‌اند، این مذاکرات با نظارت مصر و سازمان ملل پیش می‌رود.
به گزارش خبرگزاری قدس، یک منبع آگاه از حماس که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه گفته: «آنچه تاکنون رخ داده توافقاتی است که با نظارت مصر و سازمان ملل بدست آمده و در همین راستا نیکلای ملادینف فرستاده سازمان ملل طی روزهای آتی به غزه سفر می‌کند تا مذاکرات آتش‌بس با حضور وی نهایی شود. پایگاه خبری عربی 21 نیز در این رابطه از دستیابی به جزئیات این توافقات خبر داده است. در این گزارش این پایگاه خبری آمده: «یکی از توافقات انجام شده افزایش حقوق کارکنان غزه است که شامل حال کارمندان حماس و تشکیلات خودگردان می‌شود. افزایش مساحت صیادی در ساحل غزه به 20 مایل و استمرار ورود سوخت به غزه جهت تامین نیازهای نیروگاه تولید برق این باریکه از دیگر توافقات انجام شده است.»همچنین پروژه‌های آبرسانی، آب و فاضلاب و برخی دیگر از طرح‌ها از سوی سازمان ملل قرار است به زودی در غزه آغاز شود. طرح دیگری نیز در زمینه کاریابی برای 50 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی در نظر گرفته شده است. درباره راهپیمایی بازگشت نیز توافق شده که به مانند راهپیمایی این هفته در مرزهای غزه بدون درگیری ادامه یابد. گفتنی است تظاهرات روز بازگشت در جمعه گذشته فقط 32 مجروح داشت حال آنکه معمولا این اعتراض‌ها تا بیش از 100 نفر مجروح بر جای می‌گذاشت. به اعتقاد کارشناسان این راهپیمایی‌های هفتگی که با ارسال بادبادک‌های آتش‌زا، صهیونیست‌ها را به خاک سیاه نشانده بود، تاثیر زیادی در امتیازگیری فلسطینی‌ها خواهد داشت. در همین رابطه، «خلیل الحیه» عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: «تلاش‌ها برای شکستن محاصره غزه در حال نهایی شدن است...تلاش‌های مصر، قطر و سازمان ملل برای شکست محاصره غزه به مراحل پایانی رسیده است.» این مقام ارشد حماس جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما به نظر می‌رسد سخنان وی به نهایی شدن روند آتش‌بس مربوط
 باشد.