kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
احمد خرم خبر داد

افزایش تعداد بی‌مسکن‌ها در دوره عباس آخوندی

رئیس ‌سازمان نظام مهندسی با اشاره به وعده‌های آخوندی مبنی بر برطرف شدن مشکل مسکن، گفت: در پنج سال گذشته تعداد بی‌مسکن‌ها به چهار میلیون نفر رسیده است.

احمد خرم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که عملکرد وزیر مستعفی راه و شهرسازی در بخش مسکن را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: در پنج سال گذشته علیرغم وعده‌هایی که رئیس‌جمهور، معاون اول و وزیر راه و شهرسازی داده‌اند که مشکل مسکن برطرف خواهد شد، آمارها نشان می‌دهد تعداد بی‌مسکن‌ها رشد کرده و به چهار میلیون نفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه هر سال به تعداد متقاضیان مسکن حدود 650 هزار تا 700 هزار نفر اضافه می‌شود، گفت:‌ این آمار و ارقام مورد تائید معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و این یک زنگ خطر محکم برای دولت است به‌خصوص اینکه این زنگ خطر از سال 91 و 92 و 96 و 97 با افزایش قیمت‌ها همراه شد.
رئیس ‌سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اضافه کرد: با این وضعیت قیمت‌ها می‌توانیم بگوییم که اقشار ضعیف و متوسط جامعه باید دور مسکن‌دار شدن را خط بکشند چرا که برای تهیه یک واحد مسکونی 100 متری در ارزان‌ترین نقطه شهر تهران حداقل 250 میلیون تومان نیاز است تا آن مسکن خریداری شود.
خرم ادامه داد: میزان تسهیلات پرداخت شده برای جوانان و اقشار ضعیف و متوسط جامعه در حال حاضر 80 میلیون تومان است که برای دریافت آن نیازمند این هستند که 40 میلیون تومان به مدت یک سال در بانک مسکن سپرده‌گذاری شود. پس این مبالغ تامین‌کننده خرید یک واحد مسکونی نیست.
وی افزود: روش‌های کنونی تامین مسکن در کشور مربوط به قرن 18 و اوایل قرن 19 است در حالی که در حال حاضر در قرن 21 قرار داریم پس این روش‌ها پاسخگوی تامین مسکن نخواهد بود.
وزیر مسکن دولت اصلاحات بیان کرد: متاسفانه در پنج سال گذشته و حتی در دوره‌ای که آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی در دهه 70 مسکن اجتماعی یا مسکن پاک (پس‌انداز،‌ انبوه‌سازی، کوچک‌سازی) را مطرح کرد حتی یک واحد هم ساخته نشده است.
به گفته خرم، در پنج سال گذشته جز پروژه مسکن مهر پروژه دیگری که بتواند متقاضیان متوسط و کم درآمد جامعه را مسکن‌دار کند نداشتیم.
اقدامات آخوندی
 در بافت فرسوده فقط روی کاغذ بود!
در همین جهت، محمد علیخانی، رئیس‌کمیسیون عمران شورای شهر اعلام کرد آخوندی در مورد بافت فرسوده هر چیزی گفت فقط روی کاغذ بود.
وی افزود: بنده با نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دوره احمدی‌نژاد شاید از لحاظ تفکری با هم متفاوت باشیم اما آقای نیکزاد فردی توانمند و قوی بود.
رئیس ‌کمیسیون عمران شورای شهر ادامه داد: آخوندی در مجموع یکی از مدیران باسابقه است که در دولت‌های مختلف حضور داشته ولی انتقاداتی به عملکردش وارد است.
وی با بیان اینکه آخوندی در مورد بافت فرسوده هر چیزی گفت فقط روی کاغذ بود، افزود: امیدواریم این طلسم شکسته شود چرا که در زمینه بافت فرسوده تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.
علیخانی بیان کرد: آقای آخوندی درخصوص مسکن اجتماعی صحبت کرده است اما در این زمینه نیز کاری صورت نگرفته است و آن هم فقط یک ایده بود و به عمل تبدیل نشد.