kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
یک مسئول سازمان جنگل‌ها:

عملیات اجرایی طرح‌ ملی آبخیزداری تا دو ماه دیگر به پایان می‌رسد

یک مسئول سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از اتمام عملیات مکانیکی طرح ملی آبخیزداری تا پایان آذرماه سال جاری خبر داد.

ابوالقاسم حسین‌پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کیهان با بیان اینکه ما در کشورمان با افزایش شدت و حجم سیلاب‌ها مواجه هستیم افزود: سیل اخیر شمال کشور به خوبی نشان داد که شدت و حجم سیلاب‌ها در کشور روند افزایشی دارد و لذا باید با اقدامات پیشگیرانه از شدت خسارات این سیلاب‌ها کاست و حتی این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد، برهمین اساس بایستی برای استفاده بهینه از ظرفیت همین سیلاب‌ها طرح‌های آبخیزداری را اجرا کرد.
وی تاکید کرد بخش زیادی از خساراتی که در سیلاب‌های اخیر به مردم وارد شده در مناطقی است که طرح‌های آبخیزداری اجرا نشده و حتی خسارتها در مناطقی که طرح‌های آبخوان‌داری اجرا شده به مراتب کمتر از دیگر مناطق بوده است.
حسین‌پور با بیان اینکه اگر بخواهیم همه مراتع کشور تحت پوشش آبخیزداری قرار بگیرد نیاز به اعتبارات وسیع و مشارکت‌های همگانی داریم، افزود: خوشبختانه امسال با اذن رهبر معظم انقلاب مبلغ 200میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور اختصاص یافت.
این مسئول سازمان جنگل‌های کشور با بیان اینکه اقدام رهبر معظم انقلاب در تخصیص مبلغ فوق موجی از امیدواری را در بین مردم مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است ادامه داد: مسئولین محلی نیز نگاه ویژه‌ای به این مسئله دارند و از سویی نیز مشارکت موثر مردم در بسیاری از پروژه‌های آبخیز را شاهد هستیم و امیدواریم تا پایان آذرماه بخش عمده عملیات مکانیکی طرح ملی آبخیزداری و آبخوان‌داری به اتمام برسد و عملیات مدیریتی آن هم تا پایان سال انجام شود.
وی پیش‌بینی کرد با اجرای کامل طرح ملی آبخیزداری که از محل صندوق توسعه ملی انجام شده حدود یک میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز کشور برنامه‌های اجرایی‌شان به اتمام برسد و علاوه‌بر حفظ خاک و پوشش گیاهی به پیشگیری از سیل نیز کمک کند و مشکلات تنگنای آب نیز رفع شود.
حسین‌پور تصریح کرد: با اتمام طرح فوق می‌توان گفت کار حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و پایداری حوزه‌های آبخیز در آن سطوحی که تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد به خوبی انجام شده است.
وی در پایان با ‌اشاره مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های آبخیزداری گفت: تا کنون خیرین حدود30میلیاردتومان در مناطق مختلف کشور در طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری مشارکت مستقیم داشته‌اند و ما هم بنا داریم کار بهره‌برداری از طرح‌های فوق را به خود مردم واگذار کنیم.