kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
کسب 3 مدال برنز در رقابت‌های جهانی بوداپست

شکست در ثانیه‌های پایانی، ضعف در اداره کشتی یک مدال طلا هم سهم آزادکاران نشد!

پرونده مبارزات نمایندگان کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی با سه مدال برنز حسن یزدانی، پرویز هادی و علیرضا کریمی بسته شد.
سرویس ورزشی-

در ادامه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان، علیرضا کریمی در دیدار رده‌بندی وزن ۹۲ کیلوگرم به مصاف داتو مارساگیشویلی از گرجستان رفت که در یک مبارزه برتر با حساب ۱۲ بر یک حریف خود را شکست داد و صاحب مدال برنز جهان شد. این سومین مدال برنز و آخرین مدال کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ بوداپست بود.
کریمی دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۵ در مرحله نیمه نهایی وزن ۹۲ کیلوگرم برابر جی‌دن کاکس دارنده مدال برنز المپیک و جهان از آمریکا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۵ بر ۲ مقابل این کشتی‌گیر پر قدرت آمریکایی باخت و او نیز از رسیدن به فینال بازماند. کریمی پیش از این در دور نخست ریکاردو بائز از آرژانتین را ۱۳ بر صفر برد،سپس برابر شریف شریف‌اف قهرمان المپیک لندن از آذربایجان با نتیجه قاطع ۷ بر صفر پیروز شد. وی در سومین مبارزه نیز ساکولوف از روسیه و دارنده مدال برنز زیر ۲۳ سال اروپا را با نتیجه ۱۲ بر یک از پیش رو برداشت و به نیمه نهایی رسید.
با توجه به حذف یونس امامی در وزن ۷۰ کیلوگرم و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم، ایران دیشب نماینده‌ای در کشتی آزاد نداشت تا پرونده مبارزات نمایندگان ایران با سه مدال برنز حسن یزدانی، پرویز هادی و علیرضا کریمی بسته شود.
این برای نخستین بعد از سال 2005 است که کشتی گیران کشورمان نتوانستند در رقابت‌های جهانی صاحب مدال طلا شوند!
شکست در ثانیه‌های پایانی
نتایج ضعیف تیم ملی کشتی آزاد در رقابت‌های جهانی موجب شد انتقادات فراوانی به عملکرد کادرفنی وارد شود و تحلیل‌های بسیاری درباره چرایی این ناکامی ارایه شود. یکی از مواردی که منتقدان در صحبت‌های خود به آن‌اشاره داشتند شکست کشتی گیران در ثانیه‌های آخر بود به طوری که پنج آزادکار در لحظات آخر پیروزی را تقدیم حریف کردند که اگر اینچنین نمی‌شد، تنها سه مدال برنز نصیب ایران نمی‌شد.
شکست رضا اطری از بلاروس در 57 کیلوگرم، باخت ثانیه آخر محمدباقر یخکشی مقابل بونه رودریگز کوبایی که قهرمان جهان هم شد، تبدیل کردن برد 7 بر 3 به شکست 7 بر 7 در ثانیه آخر توسط یونس امامی در وزن 70 کیلوگرم مقابل حریف اسلواکی سه نمونه از شکست‌های ثانیه پایانی آزادکاران ایران در بوداپست بودند.
البته شکست در لحظات پایانی به همین جا ختم نمی‌شود چرا که مصطفی حسین خانی در وزن 74 کیلوگرم تا آستانه پیروزی بزرگ مقابل جردن باروز آمریکایی پیش رفت اما در 15ثانیه آخر نتوانست مبارزه را اداره کند و با بیرون رفتن از تشک، شکست خورد.
نمونه دیگر از این اتفاقات، مفت‌بازی عزت‌الله اکبری در نیمه نهایی 74 کیلوگرم مقابل جبرئیل حسن‌اف آذربایجانی بود و در حالی که تا 15 ثانیه به پایان دو امتیاز پیش بود، پای خود را به راحتی در اختیار حریف قرار داد و خاک شد در حالی که دور تشک هم می‌چرخید تا وقت تمام شود نهایتا یک پوئن اخطار می‌گرفت و باز هم پیروز مسابقه می‌شد.
ضعف در اداره کشتی
کشتی‌گیران ایران لحظه‌ای ضربه خوردند که فکر می‌کردند دیگر کار تمام شده اما غافل از اینکه ثانیه‌های پایانی تعیین‌کننده هستند. کشتی هجومی بخشی از شرایط لازم برای پیروز شدن است اما دفاع ناقص و بلد نبودن مدیریت کشتی در لحظات بحرانی و حساس باعث می‌شود هر چه اندوخته‌ای را از دست بدهی.
اگر کشتی گیران از عهده دفاع و اداره کردن مسابقه در لحظات پایانی برمی‌آمدند، اکبری و یخکشی می‌توانستند دو فینالیست ایران باشند و اطری و حسین خانی هم شانس مدال داشته باشند اما ضعف کشتی‌گیران در اداره کردن کشتی و نداشتن جنگندگی تا ثانیه‌های پایانی باعث شد خداحافظی تلخی با مسابقات جهانی 2018 داشته باشند و نتایج کشتی آزاد ایران با انتقاد مواجه شود. حال باید دید فشار بیش از حد در تمرینات به بدن برخی کشتی گیران نساخته که در ثانیه‌های پایانی کم می‌آوردند و یا اینکه باید از لحاظ تاکتیکی بر روی مدیریت در لحظات پایانی کار کرد.
تماشای فینال 61 کیلو و دفاع جانانه رودریگز کوبایی مقابل روسیه و یا جنگندگی تماشایی جردن باروز برای کسب مدال برنز مقابل فرانک چامیزو می‌تواند دو نمونه مثال زدنی برای جنگیدن تا ثانیه آخر باشد.
هادی ستاره تیم ملی بود
اما در کنار ضعف‌هایی که کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی بوداپست داشتند باید به چند نکته دیگر هم ‌اشاره کرد. اول اینکه علیرضا کریمی با عملکرد خوبش در مواجهه با رقیبان کادر فنی را در انتخاب پر حاشیه خود رو سفید کرد. پیروزی 7-0 مقابل شریف شریف اف قهرمان المپیک لندن، پیروزی با امتیاز عالی 12 بر یک مقابل نماینده روسیه که در تاریخ کشتی ایران چنین بردی مقابل روس‌ها کم سابقه است و برتری با همین نتیجه مقابل مارساگیشویلی گرجستانی و دارنده مدال برنز المپیک لندن باعث شد تا علیرضا کریمی را روسفید کند.
اما ستاره کشتی ایران در این رقابت‌ها پرویز هادی بود که در گروهی بسیار دشوار تا آستانه قهرمانی جهان هم رفت و در نهایت برنز گرفت. وقتی قرعه هادی مشخص شد، کمتر کسی برای او در حضور قهرمانان جهان و المپیک نظیر طاها آکگول، گنو پتریاشویلی و یا ملی‌پوش روسیه شانسی برای هادی قائل بود اما هادی با آمادگی بسیار بالای بدنی و اتخاذ همان شیوه تحت فشار گذاشتن حریف از ثانیه نخست، توانست رقبا را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارد و اگر در کشتی با پتریاشویلی پایش گیر نمی‌افتاد و دو بار فتیله پیچ نمی‌شد، شاید حالا مدال طلا را بر روی سینه داشت.
روسیه قهرمان شد
در پایان رقابت‌های جهانی امسال روسیه توانست عنوان قهرمانی را از آن خود کند و آمریکا در رده دوم قرار گیرد.گرجستان نیز با کسب نتایج قابل قبول امسال عنوان سوم را به خود اختصاص داد. ایران نیز تا قبل از دیدارهای رده‌بندی اوزان 70 و 97 کیلوگرم در رده چهارم قرار داشت. در مسابقات جهانی سال گذشته در پاریس، آمریکا قهرمان و روسیه نایب قهرمان شده بودند و ایران در مکان نهم جای گرفته بود.