kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
در پی سؤال کامران درباره حق‌آبه کشاورزان

وزیر نیرو از مجلس کارت زرد گرفت

حسن کامران نماینده مردم اصفهان از وزیر نیرو در مورد عدم اختصاص حق‌آبه کشاورزان پیرامون زاینده‌رود پرسید و اردکانیان در پاسخ کم بارشی را علت این موضوع عنوان کرد و گفت 12آبان در جلسه‌ای برنامه‌ها برای تامین آب کشاورزان آن منطقه مشخص می‌شود اما در نهایت نمایندگان به اردکانیان کارت زرد دادند.

سؤال حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مورد بررسی قرار گرفت. کامران از وزیر نیرو درباره دلیل عدم جاری شدن حق آبه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده‌رود سؤال کرد.
در نهایت پس از استماع پرسش‌های نماینده و پاسخ‌های وزیر آرای نمایندگان نشان داد که آنها از اظهارات وزیر قانع نشده‌اند.
آب سیاسی در زاینده‌رود!
نماینده مردم اصفهان دیروز در سؤال خود از وزیر با بیان اینکه دولت نمی‌تواند حق‌آبه را بفروشد، گفت: آب شرب را نباید به بخش صنعت اختصاص داد.
کامران با‌اشاره به اینکه وزارت نیرو 1592 میلیون مترمکعب از حق‌آبه‌ها را برداشت و به بخش صنعت و کارخانه‌ها داده، از آب فروشی در این خصوص انتقاد کرد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه در قانون تاکید شده صندوق خسارت برای کشاورزان تشکیل شود، افزود: مگر رئیس‌جمهور نگفت که آب مثل دریاچه ارومیه در زاینده‌رود هم جاری می‌شود، ولی فقط یک سال آب زاینده‌رود را باز کردند و آن هم سیاسی و برای انتخابات بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس از مسئولان دولت پرسید: دولت یازدهم و دوازدهم یک قطره آب هم به زاینده‌رود نریخت غیراز همان آب سیاسی.
تامین حق‌آبه کشاورزان در جلسه 12آبان
رضا اردکانیان وزیر نیرو در پاسخ به سؤال حسن کامران اظهار داشت: تاثیر کم بارشی در سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته موجب محدودیت در بخش‌های مختلف شد و سهم آب شرب و آب کشاورزی از سد زاینده‌رود کاهش یافت. سهم آب صنعت هم کاهش یافت اما با استفاده از پس‌آبها آب مورد نیاز صنعت جبران شد.
وی افزود: در حق آبه‌ها کار فشرده‌ای در سال‌های اخیر در وزارت نیرو آغاز شده است و در نشست ۱۲ آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین حق آبه آب کشاورزان منطقه مشخص می‌شود. طبق ماده ۱۹ قانون توزیع عادلانه آب، تامین آب بخش‌های مختلف آغاز شده است و بررسی‌های دقیق حقوقی آغاز شده تا حقوق مردم به نحو مقتضی استیفا شود.
اردکانیان یادآور شد: در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ برای آب کشاورزی آب مورد نیاز کشاورزان فراهم بود اما در سال ۹۶ چنین امکانی وجودنداشت اما در سال ۱۳۹۷ با شرایط بهتر برای تامین آب کشاورزی برای کشت پاییزه فراهم می‌شود.
برخی نمایندگان از پاسخ‌های ظریف قانع نشدند
علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در تشریح نشست عصر دیروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: آقای جعفرپور نماینده اردستان در این جلسه مواردی را مطرح کرد که علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل در امارات عربی و همچنین عدم دفاع موثر از حق شهروندی آ‌نان چیست؟
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین یادآور شد: وزیر امور خارجه همچنین به این نکته‌اشاره کرد که برخی کشورهای منطقه از جمله امارات متحده عربی، روابط دوستانه‌ای با ایران ندارند و این وضعیت بر ایرانیان مقیم آن کشور نیز تاثیر گذاشته است بنابراین نماینده سؤال‌کننده از پاسخ وزیر قانع نشد.
وی در بیان دیگر جزئیات جلسه امروز خاطرنشان کرد: در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه این پرسش را مطرح کرد که پس از نظر چند ساعته رژیم صهیونیستی به کشور جمهوری آذربایجان، یکی از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان اظهارات ضد جمهوری اسلامی ایران داشت و علت عدم برخورد وزارت خارجه و سفیر ایران در مقابل اینگونه اظهارات چیست که آقای ظریف با ‌اشاره به پروتکل نحوه موضع‌گیری و پیگیری‌ها تصریح کرد که از کانال‌های مختلف از جمله از طریق سفیر جمهوری اسلامی در باکو به این اظهارات اعتراض کردیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: در ادامه مقرر شد نماینده سؤال‌کننده پس از مشاهده مستندات اقدامات انجام شده درخصوص قانع شدن یا نشدن اعلام نظر نماید.
در ادامه ساداتی‌نژاد نماینده کاشان و آران و بیدگل درخصوص دلیل عدم موضع‌گیری نماینده کشورمان در محکومیت نقض حقوق مسلمانان میانمار،‌اقدامات وزارت امور خارجه در مقابل موضع‌گیری خصمانه غربی‌ها در حمایت از آشوبگران حوادث دیماه 96 مواردی مطرح کرد.