kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱

فروش سلاح‌های انگلیسی به عربستان در سال2017 تا دو سوم افزایش یافته است

براساس اطلاعات منتشر شده، میزان صادرات سلاح از انگلیس به عربستان در سال 2017 نسبت به 2016 حدود دو سوم افزایش پیدا کرده است.



با وجود فشارهای داخلی و بین‌المللی به لندن برای توقف فروش سلاح به عربستان ، شبکه اسکای‌نیوز گزارش داده که میزان فروش تسلیحات انگلیسی به سعودی‌ها در سال 2017 نسبت به سال 2016 بیش از دو سوم افزایش یافته است. به گزارش فارس، براساس یافته‌های اسکای نیوز، انگلیس در سال گذشته 450 میلیون پوند بیشتر از سال 2016 به عربستان سلاح فروخته است.
 این گزارش می‌گوید که آمارهای واقعی ممکن است خیلی بیشتر از این باشد چرا که تعداد مجوزهای محرمانه فروش سلاح طی 12 ماه گذشته از 21 مجوز به 44 مجوز افزایش یافته است. طبق اطلاعات وزارت تجارت بین‌المللی انگلیس، لندن در سال 2017 حدود 126 مجوز فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش یک میلیارد و 129 میلیون پوند  صادر کرده است. لندن از زمان بروز درگیری‌های یمن، بالغ ‌بر چهار میلیارد و 600 میلیارد پوند تجهیزات نظامی و جنگنده به عربستان صادر کرده است.
این آمار درحالی منتشر می‌شود که دولت انگلیس به‌دلیل حمله ائتلاف عربستان به یمن و کشتار غیرنظامیان به تسلیحات غربی از جمله سلاح‌های انگلیسی به شدت تحت فشار قرار
 دارد.
یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی که عربستان در حمله به یمن از آن استفاده می‌کند بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای است که علیرغم ممنوعیت فروش و استفاده از آن، لندن آن را در اختیار سعودی‌ها قرار داده است.
حزب کارگر انگلیس به رهبری جرمی کوربین خواستار توقف فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی به دلیل حملات جنگنده‌های ائتلاف به غیرنظامیان در مناطق مختلف یمن
 شده است.