kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
با وجود وعده رئیس‌جمهور درباره مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی پنج سال است مسکن مهر را تخریب می‌کند

در شرایطی که حسن روحانی در زمان انتخابات وعده اصلاح مشکلات مسکن مهر را داده بود، وزیر راه و شهرسازی با به‌کار بردن عباراتی مانند مزخرف، مسجد ضرار و... به تخریب مسکن مهر پرداخته است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، سال 92 حسن روحانی در بحبوحه مبارزات انتخاباتی دوره یازدهم ریاست‌جمهوری درباره مسکن مهر گفته بود: «اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. اصل ساخت مسکن ارزان و مسکن مهر یک ایده خوب بود ولی این ایده برای یک دوره کوچک‌تر طراحی شده بود و یک ‌دفعه افزایش پیدا کرد. هیچ چاره‌ای نیست تا این ‌اشکالات (طرح مسکن مهر) در دولت آینده رفع شود.»
البته رئیس‌جمهور با معرفی عباس آخوندی به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مسیر خلاف وعده‌های خود حرکت کرد.عباس آخوندی، وزیر کنونی راه و شهرسازی نیز پس از اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس در تابستان 92، بلافاصله مواضع واقعی خود درباره مسکن مهر را نمایان ساخت.  شاید اولین مورد که جنجال‌برانگیز هم شد، معرفی طرح مسکن مهر به‌عنوان عامل تورم 40 درصدی کشور بود.
در ماه‌ها و سال‌های بعدی حضور آخوندی در ساختمان راه و شهرسازی انتقادات از طرح مسکن مهر توسط آخوندی شدید و شدیدتر شد. وی زمستان سال 93 مسکن مهر را یک «طرح خیلی مزخرف» خواند. آذرماه سال 94 آخوندی مسکن مهر را یک طرح «شهر برانداز» دانست و در زمستان همان سال این طرح را عامل گران شدن 9 برابری مسکن در کشور معرفی کرد. چند روز بعد از این اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم درباره مسکن مهر گفته بود: «مسکن مهر تصویری است از انسان‌هایی که کالا هستند و می‌توانید در هرجایی از این سرزمین آنها را در قفس جا دهید.»
آخوندی در ادامه عقده‌گشایی‌هایش درباره مسکن مهر دیماه سال 95 گفته بود: «در حال حاضر وارث 170 هزار واحد مسکن مهر هستیم که متقاضی ندارد. آیا این خیانت در امانت نیست؟ آیا این مسجد ضرار نیست؟»
مخالفت و در واقع نفرت وزیر راه و شهرسازی از مسکن مهر باعث شده تا وی از مردادماه سال 92 تا هیچ پروژه‌ای از این طرح را افتتاح نکند. اواخر ماه گذشته آخوندی با یک قطار اختصاصی به پرند سفر و در مراسم افتتاح حدود سه هزار مسکن مهر این شهر حضور یافت. این در حالی بود که وی در انتهای این برنامه با صراحت اعلام کرد:‌ «من فقط از پروژه‌های مسکن مهر بازدید کردم، آنها را افتتاح نکردم.» قرار بود ‌اشکالات مسکن مهر در دولت یازدهم برطرف شود، اما به نظر می‌رسد بزرگترین ‌اشکال و مانع سال‌های اخیر این طرح نه خدمات زیربنایی، روبنایی، کمبود منابع مالی و... بلکه شخص وزیر راه و شهرسازی بوده است. مسئولی که به نظر می‌رسد افتتاح پروژه‌های مسکن مهر را ننگ می‌داند.سال گذشته و در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی وعده اتمام مسکن مهر را تا پایان سال 96 داد. وعده‌ای که چندی بعد از سوی معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل کنونی فولاد مبارکه به سُخره گرفته شد. عظیمیان در این ‌باره گفت:‌ «اظهارات روحانی درباره اتمام مسکن مهر تا پایان 96 تبلیغاتی بود.» به واسطه مخالفت‌های پیدا و پنهان شخص وزیر و اطرافیان وی، نمی‌توان زمان مشخصی را برای اتمام و تحویل پروژه‌های مسکن مهر متصور شد. اوایل سال 92، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت 70 درصدی تحویل دولت یازدهم داد. در بدبینانه‌ترین حالت ممکن این طرح باید سال 94 به پایان می‌رسد. طی سال‌های اخیر مسئولان و مدیران مربوطه همواره وعده اتمام مسکن مهر در پایان سالی که در آن قرار داشته‌اند، داده‌اند. سال 93، 94، 95، 96 و 97 به همین منوال گذشته و اما خبری از اتمام طرح مسکن مهر نشده است.
در همین زمینه، سیدمهدی هاشمی نماینده سابق مجلس اظهار داشت: به نظر می‌رسد هنوز کینه وزیر راه و شهرسازی که ریشه از استیضاح این وزیر عصبی در مجلس گذشته دارد باقی مانده که در روزهای اخیر توسط وزیری که در آستانه برکناری و به دنبال تسویه حساب سیاسی است و به‌دلیل ناکارآمدی، رکود مسکن و تورم حدود 300 درصدی در این بخش و افزایش نزدیک به 300 درصدی تورم در بخش حمل‌ونقل و عقیم ماندن طرح مسکن اجتماعی که صرفا روی کاغذ و در حد شعار ماند و از سوی دیگر متوقف نمودن مسکن مهر که امید خیلی از مردم و جوانان به‌آن بود و جنابعالی آن را مزخرف نامیدند که البته بهتر بود قبل از این حرف نگاهی در آیینه به خود می‌انداختید که چه کسی می‌خواهد این حرف را بزند.