kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
عضو پژوهشکده پولی بانک مرکزی:

یارانه‌های نقدی باید احیا شود

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: باید یارانه‌های نقدی را احیاء کرد.

کامران ندری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که در جلسه اقتصاددانان با رئیس‌جمهور چه راهکارهایی ارائه شد و اینکه در این اوضاع و احوال چه راهکاری برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی و معیشت مردم می‌توان به دولت پیشنهاد کرد، گفت: اعتقاد شخصی بنده این است که باید یارانه‌های نقدی را احیاء و قیمت‌ها را تا آنجایی که ممکن است آزاد کرد تا از میزان رانتی که به وجود می‌آید و در جیب عده‌ای دلال و واسطه‌گر می‌رود، کم کرد.
وی افزود: درآمدی که دولت کسب می‌کند، باید صرف اصلاح حقوق و دستمزدها و افرادی که حقوق‌بگیر نیستند شود، بنابراین با توجه به نرخ بالای بیکاری در کشور باید از طریق یارانه نقدی آنها را تحت پوشش قرار داد و این به نظر بنده راهکاری است که می‌تواند مناسب باشد.
مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: به دلیل عدم کنترل و نظارت بر زنجیره قیمت‌گذاری از درب کارخانه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد و یا از زمانی که کالا وارد و تا زمانی که توزیع می‌شود، طبعاً این رانت در جیب دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رود و مصرف‌کننده نهایی که گروه هدف محسوب می‌شود، بهره‌ای از این کنترل قیمت
 نمی‌برد.
گفتنی است اظهارات این مسئول پژوهشکده بانک مرکزی درباره ضرورت احیای یارانه نقدی در شرایطی است که طرح کلان هدفمندی یارانه‌ها در دولت اسبق آغاز شد، اما این دولت آن را به
حاشیه راند. در آن زمان 45 هزار و 500 تومان بطور ماهیانه برای هر نفر پرداخت شد که آن روزها معادل 45 دلار بود و قرار بود متناسب با افزایش قیمت‌ها، مبلغ یارانه هم افزایش
 یابد.
با این حال دولت روحانی به دلیل مخالفت با طرح‌های دولت قبل این طرح را خنثی کرد و از آنجا که قادر به حذف مصوبه مجلس نبود، مقدار یارانه را ثابت نگه داشت تا عملا بی‌مقدار شود به طوری که امروز معادل حدوداً سه دلار است.
حامیان دولت روحانی سیاست پرداخت یارانه را «پول‌پاشی» و «گداپروری» خطاب میکردند، حالا پنج سال بعد از روی کار آمدن این دولت، مسئول پژوهشکده پولی بانک مرکزی از ضرورت احیای هدفمندی میگوید.
بازگشت به تصمیم‌های دولت قبل منحصر به یارانه‌ها نیست. در دولت روحانی نظام سهمیه‌بندی سوخت و دریافت بنزین با کارت سوخت هم به حاشیه رفت، اما مدتی است زمزمه بازگشت این طرح به گوش میرسد.