kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۹۰۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

کوتاه از سراسر جهان



عراق
تسنیم: «قاسم مصلح» فرمانده عملیات بسیج مردمی عراق در محور غرب استان «الانبار» گفت: نیروهای دانمارکی عضو ائتلاف آمریکایی، یکی از مقرهای بسیج در شهرستان «القائم» را با هشت گلوله توپ هدف قرار دادند. تاکنون ائتلاف بین‌المللی ادعایی مبارزه با داعش به فرماندهی آمریکا، بارها مواضع نیروهای بسیج مردمی در عراق و مواضع نیروهای ارتش سوریه در خاک این کشور را در حمایت از تروریست‌های داعشی، بمباران کرده است. در ارتباط با وجود پیوند میان داعش و ائتلاف آمریکایی ضد داعش، تاکنون اسناد موثق زیادی منتشر شده است.
فرانسه
اسپوتنیک: مقام‌های فرانسوی از افزایش چشم‌گیر آمار جنایت علیه زنان این کشور به ویژه تعرض جنسی و خشونت‌های خانوادگی خبر می‌دهند. یک مقام فرانسوی از افزایش 22 درصدی تعرض و آزار و اذیت جنسی به زنان این کشور در سال 2018 خبر داد. روزنامه «لوپاریزین» اخیرا از حمله یک مرد فرانسوی به همسر 36 ساله خود به دلیل بلند کردن صدای تلویزیون، در شب 12 سپتامبر (21 شهریور) و وارد آوردن 12 ضربه چاقو به وی خبر داد. «جرارد کلمب» وزیر کشور فرانسه از افزایش شوک‌آور آمار جنایت علیه زنان در این کشور و کشته شدن 123 زن در سال 2016 و افزایش 22 درصد تعرض علیه بانوان در فرانسه طی سال جاری میلادی خبر داد.
هند
جیوتی‌وی: به دنبال بازگشایی ناگهانی دریچه‌های سدهای سه رود بزرگ «سلتج»، «راوی» و «چناب» از سوی هند، ده‌ها روستا در قسمت پاکستانی این رودها زیر آب رفتند. گزارش‌ها حاکی است این  اقدام هند ده‌ها میلیارد روپیه به کشاورزان و روستانشینان پاکستانی خسارت وارد کرده است و هزاران نفر نیز بی‌خانمان شده‌اند. اکثر روستاهایی که زیرآب رفته‌اند، در اطراف شهر «سیالکوت» واقع شده‌اند. مردم این روستاها هم برای نجات جان خود، گریخته‌اند تا از طغیان مجدد آب در امان باشند. پس از طغیان آب، بیشترین خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است و مردم این نواحی اینک با مشکل کمبود آذوقه مواجه هستند.
مالدیو
تایمز هند:‌ «ابراهیم محد صالح» رهبر اپوزیسیون مالدیو به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شد. انتخابات ریاست جمهوری مالدیو که روز یکشنبه برگزار شده بود، با شکستی بد برای «عبدالله یامین» رئیس‌جمهور سابق به اتمام رسید. براسای اعلامیه صبح دوشنبه کمیسیون انتخابات مالدیو، صالح توانسته 58/3 درصد آرا را کسب کند. ساعتی بعد از اعلام پیروزی صالح، یامین شکست را پذیرفت و اذعان کرد که رقیبش در انتخابات پیروز شده است. صالح از یامین خواسته بود با اعتراف به شکست، به خواست مردم احترام گذاشته و اجازه دهد قدرت در آرامش منتقل شود.
آمریکا
فاکس نیوز: «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا به دنبال تشدید جنگ تجاری کشورش با چین و اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات کالاها، به آمریکایی‌ها اطمینان داد که هرگونه ضرر و زیانی در این جنگ موقتی است و در نهایت آن‌ها از این جنگ، پیروز و موفق بیرون خواهند آمد. این در حالی است که اخیرا انبوهی از شرکت‌های آمریکایی نسبت به ضرر و زیان به خاطر تعرفه‌های جدید و تشدید بالقوه جنگ‌تجاری، اظهار نگرانی کرده‌اند. با این حال مایک پمپئو، گفت: واشنگتن به دنبال حمایت از کارمندان و کارگران آمریکایی و مجبور کردن چین به پایبندی به قوانین است. پمپئو مدعی شد، این‌ها چیزیهایی هستند که مردم آمریکا طلب می‌کنند و کارگران آمریکایی نیز شایسته آن هستند.