kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
طهماسب مظاهری:

رئیس‌جمهور به راهکارهای اقتصاددانان گوش نکرد

وزیر اقتصاد دوره اصلاحات با انتقاد از بی‌توجهی رئیس‌جمهور به پیشنهادات کارشناسان اقتصادی گفت: آقای روحانی باید به محضر مردم و در پیشگاه مردم به این سؤال جواب دهد که چرا حرف‌های مشفقان را گوش نکرد؟




طهماسب مظاهری در پاسخ به این سؤال که چرا دولت از راهکارهای اقتصاددانان (حتی اقتصاددانان حامیان دولت هم) استفاده نمی‌کند؟ اظهار داشت: سؤال جدی و خوبی است. اگر فرصت شد یک روز از آقای روحانی بپرسید. یک روزی آقای روحانی باید به این سؤال در پیشگاه مردم و تاریخ جواب دهد که این همه به شما گفتند چرا گوش نکردید؟!
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: در سال اول دولت روحانی برای ایشان نوشتم با این سرکوبی که انجام می‌دهید یک روزی می‌شود که نمی‌توانید یا نخواهید خواست کنترل کنید و آن زمان با جهشی روبرو می‌شوید. یادداشتی نوشتم و دست آقای ترکان دادم. آقای ترکان مشاور آقای روحانی بودند (ایشان هم) دست آقای روحانی داده بودند. (رئیس‌جمهور) خوانده بود و از این جمله خوشش‌ نیامده بود که یعنی چه یک روزی می‌رسد که نمی‌توانید.
وزیر اقتصاد دوره اصلاحات اضافه کرد: این همه کارشناسان اقتصادی گفتند، این همه برای ایشان نوشتند و گفتند این ‌اشتباه را نکنید. آقای روحانی باید به محضر مردم و در پیشگاه مردم به این سؤال جواب دهد که چرا حرف‌های مشفقان را گوش نکرد؟
مظاهری با طرح این پرسش که چرا الان به این نقد‌های دلسوزانه گوش نمی‌کنید؟ اینگونه به سخنان خود ادامه داد: الان سه سال از دولت آقای روحانی مانده است؛ (آقای روحانی) چرا دوباره همان ‌اشتباه را تکرار می‌کنید؟ چرا گوش نمی‌کنید. گوش کنید. خوب شد؟
وی با انتقاد از بی‌تدبیری‌های دولت خصوصا در حوزه نقدینگی بیان کرد: تقریباً - اعداد را گرد می‌کنم- در چند سال اخیر حدود 350-300 هزار میلیارد تومان سالانه نقدینگی رشد کرده است.
به گفته رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، از این 350-300 هزار میلیارد تومان حدود 200 هزار میلیارد تومان سود موهومی است که بانک‌ها به سپرده‌گذاران دادند و این نقشی است که بانک‌ها داشتند البته در چهارچوب ضوابط بانک مرکزی بود.
مظاهری در پاسخ به این پرسش که اگر الان جای آقای سیف بودید چه کاری انجام می‌دادید و چه حرفی در جلسه بیان می‌کردید؟ گفت: من اگر جای آقای سیف بودم نمی‌گذاشتم این چهار هزار و 200 تومان تصویب شود.
وی افزود: اگر آقای سیف روز 21 فروردین یا مقاومت می‌کرد یا (فردای اعلام تک نرخی شدن ارز) می‌گفت این طور نیست و یا (در جلسه تصمیم‌گیری برای تصویب ارز چهار هزار و 200 تومانی) می‌گفت این تصمیم غلط است و من موافق نیستم، (پس) اجرا نمی‌کنم؛ حتماً آقای جهانگیری مصاحبه نمی‌کرد. صبر می‌کرد تا ببیند چه می‌شود.
وزیر اسبق اقتصاد و رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی بیان کرد: آقای سیف دوست ما و همکلاس دوره دبیرستان ما بوده است و الان هم نسبت فامیلی داریم، برادر ایشان باجناق من است اما در طول این مدت چهار سال اخیر منهای مدت یکی دو سال اول چون من منتقد سیاست‌های اقتصادی آقای روحانی بودم با آقای سیف  رابطه‌ای نداشتم، اما اینکه در آن جلسه چرا صحبت نکرده و چرا اجازه داده این کار انجام شود، خطای آقای سیف بوده است.