kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۴
یک مسئول:

42 درصد بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند

معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: 42 درصد بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند که اقدامی برای حل معضل بیکاری آنها صورت نگرفته است.




به گزارش ایسنا، سعید نمکی اظهارداشت: ۴۲ درصد از بیکاران در مقطع لیسانس یا فراتر از آن هستند. درصورتی که منابع مالی زیادی برای آموزش آنها اختصاص یافته است. از این رو باید برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فراهم کردن فرصت‌ اشتغال آنها اقدام اساسی کرد.
همچنین مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی اعلام کرد: نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال قبل به میزان 0/6 درصد کاهش داشته است و در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه «حفاظت محـیط زیسـت» با 37/5 درصد، علوم حیاتی و زیستی‌ با 28/4 درصد، معماری و ساختمان‌سازی با 26/2 درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با 25/7 درصد است. همچنین گروه بهداشت با 8/7 درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد.
در حال حاضر نزدیک به 5/6 میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و 4/7 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه بیش از 1/5 میلیون متقاضی کار نیز وارد بازار کار می‌شوند و خسارتی که از محل تحصیل‌کردگان بیکار به کشور وارد می‌شود، قابل محاسبه نیست.طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از کل جمعیت دارای تحصیلات عالی یا درحال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، 52/6 درصـد را مـردان تشـکیل داده‌اند که از این میزان، 70/7 درصـد فعـال و 29/3 درصد غیرفعال اقتصادی هستند. همچنین ازکل جمعیت دارای تحصیلات عـالی یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، 47/4 درصـد را زنـان تشـکیل داده‌اند که از این میزان 41/6 درصد فعال و 58/4 درصد غیرفعال اقتصادی هستند.بر اساس گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار، نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال ۱۳۹۶ برای گروه «مردان و زنان» در کل کشور 19/4 درصد، برای گروه «مردان» 13/5 درصد و برای گروه «زنان» 13/4 درصد بوده است.همچنین از حدود 12/5 میلیون نفر جمعیت فـارغ‌التحصـیل یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی حدود 7/1 میلیون نفر معادل 56/9درصد، فعال اقتصادی هستند که از این تعداد 5/7 میلیون نفر معادل 80/6 درصد شاغل و 1/4 میلیون نفر معادل 19/4 درصد بیکارند. هم‌چنین 5/4 میلیون نفر معادل 42/14 نفر غیرفعال اقتصادی هستند.در سال ۱۳۹۶ درمقایسه با سال ۱۳۹۵ بیش از ۴۲۴ هزار نفر به جمعیت فعال این گروه اضافه شده است. هم‌چنین حدود ۳۸۵ هزار نفر به جامعه شاغلان و بیش از ۳۹ هزار نفر به جامعه بیکاران افزوده شده است. همچنین سلیمان پاک سرشت؛ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از ۴۰ درصد مهارت آموزان کشور را دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد افرادی که با هدف‌اشتغال در دوره‌های مهارتی سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور شرکت می‌کنند، جذب بازار کار می‌شوند.