kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان:

هورالعظیم به علت کم‌آبی، مستعد آتش‌سوزی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در بخش ایرانی هورالعظیم دو هزار و 100 هکتار و در بخش عراقی نیز بالای 25 هزار هکتار دچار آتش‎سوزی شده است.

 احمد لاهیجان‌زاده اظهار کرد: هورالعظیم غنی از مواد آلی انباشته شده و مستعد واکنش‌های شیمیایی است لذا خشکی بخش‌های زیادی از مساحت آن، بالا بودن دمای هوا و وجود گازهای مستعد، به آتش‌سوزی تالاب می‌انجامد.
وی با بیان اینکه تالاب در این فصل به علت خشکی بخش‌های وسیعی از آن، مستعد آتش‌سوزی است، افزود: طی مشاهدات هوایی ما، ده‌ها و شاید صدها نقطه کوچک یا وسیع از هورالعظیم دچار آتش‌سوزی است و واقعا خاموش کردن آنها شاید بتوانیم بگوییم غیر ممکن است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با‌ اشاره به عملیات اطفای هوایی توسط سازمان هوافضای سپاه، عنوان کرد: بالگردها در شرایط سختی عملیات اطفای حریق را انجام می‌دادند و خلبانان به علت شدت دود، میدان دید برای پیدا کردن کانون‌های آتش‌سوزی نداشتند و با تصاویر ماهواره‌ای به اطفا می‌پرداختند.
وی گفت: کمیته‌ای متشکل از چند نهاد برای مذاکره با طرف عراقی تشکیل شده و به وزارت خارجه نیز پیشنهاد کردیم از طریق مراجع بین‌المللی، از نظر حقوقی این موضوع را پیگیری کند.