kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

کوتاه اقتصادی

* مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران گفت: کیفیت آب در استان تهران بسیار بالا است و دستگاه‌های تصفیه آب کلسیم و منیزیم موجود در آب را از بین می‌برد، بنابراین استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب را توصیه نمی‌کنیم .رضا پوررجب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تفاوت کیفیت آب میان شهر‌ها و روستا‌ها اظهار کرد: منابع تأمین آب در روستا، آب‌های زیر زمینی است و ۳۴۵ چاه برای تأمین آب روستای اطراف تهران در نظر گرفته شده، اما منابع آب شهری از سد‌ها تأمین می‌شود و تفاوت طعم میان آب روستایی و شهری به این دلیل است.
* بر اساس اعلام  مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار،  نتایج طرح آمارگیری نیروی کار کشور در سال 96 نشان می‌دهد که چهار عامل نسبت به بقیه عوامل در ترک شغل شاغلان و افزایش بیکاری این گروه نقش و تاثیر بیشتری داشته‌اند. اولین عامل « موقتی بودن کار» با 25/0 درصد یکی از مهم‌ترین عوامل ترک شغل شاغلان 10 ساله و بیشتر در جمعیت مرد و زن کشور در دوره مذکور بوده است. همچنین «پایین بودن درآمد» با 16/3 درصد، «اخراج یا تعدیل نیرو» با 14/0 درصد و به « پایان رسیدن دوره خدمت وظیفه» با 13/5 درصد در مراتب بعدی قرار دارند.
* ‌‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفت: فهرست مراکز معتبر و مجاز فروش بلیت پروازهای اربعین، به زودی منتشر می‌شود و زائران دقت کنند که برای تهیه بلیت از این طرق اقدام کنند. به گزارش فارس، رضا جعفرزاده امروز در برنامه شبکه خبر درباره پرواز به نجف و بغداد در ایام اربعین اظهار داشت: ‌طبق هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری، انجمن شرکت‌های هواپیمایی و مدیر‌ان عامل شرکت‌ها، نرخ پروازهای اربعین از تهران و سایر شهرستان‌ها به نجف و بغداد به همراه پرواز برگشت، 2/2 میلیون تومان و از مشهد به نجف و بغداد به همراه بلیت برگشت، 2/8 میلیون تومان تعیین شده است که تغییری نمی‌کند.
* پرونده سال آبی در حالی بسته شد که گزارشها حاکی از افت ۵۶۰ میلیون متر مکعبی ورودی آب به سدهای تهران است. بنابراین گزارش، تابستان گرم امسال در حالی دیروز به پایان رسید که ذخایر سدهای استان تهران نسبت به سال گذشته کاهش 25 درصدی داشته است. براین اساس میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون (ابتدای مهرماه) به 256 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته 21 درصد کاهش پیدا کرده است. همین افت نزولات جوی استان تهران موجب شده است که حجم آب ورودی به سدهای پنج گانه استان ( سدکرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 32 درصد کاهش پیدا کند.
* شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با افزایش 3209 واحدی به رقم ۱۶۰ هزار و ۵۳۸ واحد رسید. دیروزهمچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 20 واحدی بر روی رقم یک هزار و 878 واحد متوقف شد.به گزارش فارس ،معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران با 212 واحد ، همراه اول با 197 واحد و پالایش نفت بندر عباس با 191واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های بانک ملت با 68 واحد،پتروشیمی  جم با 47واحد و بانک تجارت با 29 واحد  کاهش ، بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.