kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۰۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
سرپرست وزارت اقتصاد:

بانک‌ها باید شعب مازاد و زیان‌ده را تعطیل کنند

سرپرست وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه واگذاری اموال و املاک مازاد بانک‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، بر لزوم تعطیل کردن شعب و باجه‌های مازاد و زیان‌ده، تاکید کرد.

سید رحمت‌ا... اکرمی در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سپه با تأکید بر اینکه ایران در شرایط خطیر و حساس قرار دارد، اظهار داشت: شرایط ایجاب می‌کند در برابر موج تحریم‌های جدی، برنامه‌ریزی مسنجم و دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که در داخل و خارج داریم، برای خنثی کردن این تحریم‌ها استفاده کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: دومین مطلب، واگذاری اموال و املاک مازاد است که باید به‌طور جدی مورد پیگیری قرار گیرد.
سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی ادامه داد: در جلسه‌ای که اجزای هیئت دولت با مقام معظم رهبری داشتند بحث فروش املاک و اموال مازاد بانک‌ها مورد تأکید جدی معظم له بود.
اکرمی با تأکید بر لزوم تعطیل کردن شعب و باجه‌های مازاد و زیان‌ده گفت: این کار نیازمند برنامه است. همچنان که فروش اموال و املاک مازاد نیز به برنامه روشن و شفاف نیاز دارد.
گفتنی است، بنگاه‌داری بانک‌ها و دور شدن بانک‌ها از تخصص و هدف خود که همانا سرمایه‌گذاری و تسهیل مبادلات پولی است، موجب شده سرمایه و سپرده مردم در جاهای دیگری (از جمله بنگاه‌ها و املاک) مورد استفاده قرار بگیرد.
نیازی به اشاره نیست که برخی بانک‌ها برای خود ساختمان‌های مجلل و شیکی احداث کرده و زمین‌های زیادی را در چنبره خود قرار داده‌اند؛ اما از سوی دیگر عمدتا ورشکست و زیان‌ده می‌باشند!
برای بررسی این موضوع هم کافی است نگاهی به وضعیت سهام بانک‌ها در بورس بیندازیم تا متوجه شویم شرایط واقعی آن‌ها چگونه است؛ برخی بانک‌ها که چندی پیش نماد معاملاتی آن‌ها بسته بود، برخی هم بلافاصله بعد از باز شدن نمادشان باعث ریزش بورس می‌شدند و به همین ترتیب می‌توان حدس زد شرایط کلی بانکداری کشور چگونه است.
در همین راستا، رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این پدیده (بنگاه‌داری بانک‌ها) اشاره کرده و تذکر داده بودند که در آخرین نمونه آن هم که در هفتم شهریور بود؛ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: بانک‌ها غلط می‌کنند با پول مردم برای خودشان امکانات درست کنند.