kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۰۵
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
یک مسئول:

قوانین جلوگیری از توسعه شهر تهران اجرا نشده است

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: از زمانی که قانون نظارت بر گسترش شهر تهران در دهه ۵۰ تصویب شد، تمام تلاش‌ها این بوده که از رشد پایتخت پرهیز شود و این موضوع در قوانین هم وجود دارد اما در اجرا محقق نشده است.

 شهرام عدالتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با‌اشاره به اینکه افزایش جمعیت در تهران نگران‌کننده است، اظهار کرد: ۶۵ درصد جمعیت ۱۳ و نیم میلیون نفری استان تهران یعنی ۹ میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند. صبح‌ها این عدد به دلیل مراجعات بین استانی و شهرستان‌های همجوار تا حدود ۱۲ میلیون نفر نیز افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بهترین ساعات زندگی تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود، افزود: تهران از منظر جمعیتی بیست و پنجمین شهر دنیا اما از نظر مساحت در رتبه ۱۲۰ قرار دارد، به این معنا که هیچ سنخیتی میان جمعیت شهر و مساحت تهران وجود ندارد. این مسئله ما را با انباشت جمعیت و مسائلی همچون ترافیک و آلودگی هوا مواجه کرده است.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: این موضوع از دهه ۴۰ شروع شده و پس از انقلاب نیز ادامه یافته است. آنچه در گذشته تهران اتفاق افتاده باید مدیریت شود اما ضروری‌ترین اتفاق امروز جلوگیری از تشدید ورود جمعیت و ما هم‌اکنون در این مقطع حساس هستیم. با ادامه این روند از  سال ۱۴۰۰ به بعد با شهری  مواجه خواهید شد که عملا پذیرای بیش از ۱۲ میلیون جمعیت ساکن و حدود ۱۶ میلیون نفر جمعیت صبح‌گاهی است.
وی افزود: از زمانی که قانون نظارت بر گسترش شهر تهران در دهه ۵۰ تصویب شد، همیشه گسترش شهر تهران برای نظام ملی تصمیم‌گیری دغدغه بود و تمام تلاش‌ها این بوده که از رشد تهران پرهیز شود اما واقعیت این است که این موضوع در قوانین وجود دارد اما در اجرا چنین چیزی محقق نشد. برای مثال به استناد برخی مصوبات هیئت دولت، شرق و غرب تهران نباید گسترش کالبدی داشته باشد اما بیشترین رشد در حدود ۱۰ سال گذشته در غرب و شرق تهران بوده است.
معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: مهم‌ترین کریدور رشد پایتخت همیشه غرب بوده یعنی از جاده مخصوص کرج، آزادراه تهران-کرج و به تازگی هم بزرگراه همت باعث اتصال شهر تهران به استان البرز شده است. یعنی عملا به استان البرز متصل شده‌ایم؛ در هیچ جای ایران چنین فضایی را نمی‌بینید که یک شهر با مرزهای اداری سیاسی یک استان دیگر تداخل داشته باشد. بنابراین آزادراه تهران-کرج عنوان آزادراه را یدک می‌کشد و در عمل خیابان شهری است و این باعث ترافیک شدید می‌شود. با گسترش مناطقی چون پردیس‌، بومهن و رودهن در شرق تهران، عملا پایتخت به یک اختاپوس شبیه شده است.