kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۷۰۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها بازار نفت روسیه است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از راهکارهای فروش نفت ایران در شرایط تحریم، فروش نفت به روسیه است زیرا این کشور می‌تواند در شرایط تحریم برای نفت ایران بازاریابی کند.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس،‌ با ‌اشاره به مباحثی که به تازگی در برخی از رسانه‌ها درخصوص فروش نفت ایران توسط روسیه مطرح شده است،‌ تأکید کرد: همواره دشمن به دنبال این است که به نظام ضربه بزند و اکنون که بحث مباحث اقتصادی مطرح شده طبیعی است که این ضربات به اصلی‌ترین منبع درآمد کشور یعنی نفت باشد.
وی با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که می‌تواند در شرایط تحریم به کمک ما بیاید تا بتوانیم صادرات نفت خود را در بالاترین سطح حفظ کنیم، بحث فروش نفت ایران به روسیه است، افزود: اگر این کار را مسئولان ما در وزارت نفت انجام دهند نشان می‌دهد که توانسته‌اند علیرغم تلاش‌هایی که دشمن در تحریم نفت ایران ایفا می‌کند، راهکارهایی را برای فروش سازماندهی کنند.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در واقع روسیه می‌تواند در کنار بازاریابی نفت خود برای نفت ایران نیز بازاریابی کند و این نکته مهم و مثبتی است که می‌توانیم در دوران تحریم از آن استفاده کنیم.
خادمی ادامه داد: نه تنها روسیه بلکه اگر مذاکرات قوی با دیگر کشورها مانند هند یا چین داشته باشیم و آنها این کار را انجام دهند برای ما برد حساب می‌شود، ولی مشخص نیست چرا برخی از رسانه‌های داخلی همصدا با رسانه‌های معاند به این موضوع می‌پردازند که روسیه در شرایط تحریم نمی‌تواند به ایران کمک کند.
وی با تأکید بر اینکه در گذشته نیز روسیه به کمک صادرات نفت ایران آمد و توانستیم از طریق این کشور نفت خود را بازاریابی کنیم، ادامه داد:‌ مسئولان صنعت نفت باید به دنبال راهکارهای مختلف برای فروش نفت در دوران تحریم باشند که در کنار بورس نفت موضوع فروش به روسیه نیز می‌تواند برای ما مفید و مثمرثمر واقع شود و ما از مسئولان فروش نفت ایران توقع داریم که در دوران تحریم مانند شرایط عادی فکر نکنند و باید در شرایط جنگی به صورت یک رزمنده و نیرویی که در جنگ واقع شده است، عمل کنند.
گفتنی است همانطور که عضو کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرده است، برخی از رسانه‌های داخلی در هفته‌های گذشته چنین القا کردند که روسیه در موضوع تحریم‌های نفتی ایران را تنها گذاشته است.
در همین رابطه، 25 شهریورماه، روزنامه زنجیره‌ای شرق تیتر زد «روس‌ها ایران را دور زدند».
هر چند سابقه و نیت روس‌ها روشن است و آنها نیز مانند سایر کشورها بر اساس منافع خود رفتار می‌کنند، اما این اقدام رسانه‌های زنجیره‌ای وقتی سؤال‌برانگیز می‌شود که مشاهده شود خبرنگار یک شبکه غربی مانند بلومبرگ در گفت‌وگو با وزیر نفت ایران، بارها تلاش می‌کند جمله‌ای علیه روسیه از زبان زنگنه بیرون بکشد و برخی رسانه‌های داخلی نیز همان خط را دنبال می‌کنند.
 اما زنگنه در گفت‌وگوی هفته گذشته با بلومبرگ، حرف‌های مهمی درباره نقش روسیه در فروش نفت ایران بیان کرده و می‌گوید: «روسیه برای مدتی کمک کرد و در وضع کنونی، آنها مشکل ما نیستند. آنها کمک کردند و سپس آن دوران منقضی خواهد شد و آنها هر چه بخواهند طبق منافع ملی خود به عنوان کشوری که یک تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک است، همکاری می‌کنند، اما من از کشورهای عضو اوپک انتظار بیشتری دارم و به‌ویژه در وضع کنونی درست نیست که دو عضو به سردمداری و ایفای نقش رهبری در جریان ضدایرانی بپردازند...».
وی می‌افزاید: «من باور ندارم که روسیه بخواهد با آمریکا همکاری کند و به ما ضربه بزند، اما برخی دیگر از کشورها می‌خواهند...».
عضو کابینه دولت دوازدهم درباره دیدگاه خود نسبت به توافق کنونی اوپک و استمرار آن هم اظهار می‌کند: «واقعا توافق دیگر وجود ندارد و تمام شده است. عمدتا روسیه همراهی کرد تا ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دهد و سپس آن ۳۰۰ هزار بشکه را برگرداند و (توافق) تمام شده است. واقعا هیچ توافقی باقی نمانده است. روی سخن من با اوپک است من موضوع زیادی برای گفتن به غیر اوپک ندارم.»
با این اوصاف معلوم نیست چرا رسانه‌های زنجیره‌ای در شرایط جنگ اقتصادی تقلا می‌کنند بین ایران و روسیه جدایی بیاندازند.