kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۵۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال کیهان:

تعطیلی سفارت به سبب نداشتن سفیر سخن ناآگاهان است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نبود سفیر در کوتاه‌مدت به معنای تعطیلی سفارت و عدم انجام وظایف محوله به سفارت نیست...نباید براساس برخی گفته‌ها که توسط برخی ناآگاهان مطرح شده است، تصور شود که نبود سفیر به معنای تعطیلی سفارت است.



سرویس سیاسی-

دوشنبه صبح نشست خبری «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.
در نشست مذکور در مقایسه با نشست‌های اخیر سخنگو، تعداد بیشتری از خبرنگاران حضور داشتند و دهها سؤال در حوزه سیاست خارجی مطرح شد. به همین دلیل این نشست خبری در مدت زمان طولانی‌تری انجام شد.
خبرنگار کیهان در این نشست از آقای قاسمی پرسید:«چرا با وجود اینکه هند و چین دو شریک بزرگ تجاری ایران و دو خریدار عمده نفت کشورمان هستند، ایران در این دو کشور سفیر ندارد؟! اکنون حدود 8 ماه است که ایران در هند سفیر ندارد!».
قاسمی در پاسخ گفت: اگر کمی آگاهی سیاسی نسبت به روند تعیین سفرا در جهان و نه صرفا در ایران وجود داشته باشد و پیچیدگی‌ها و مراحل پیچیده‌ای که در کشور فرستنده و پذیرنده سفیر وجود دارد، پروسه تعیین سفرا بطور معمول تا حد زیادی زمان‌بر است و ماه‌ها طول می‌کشد و امر خیلی غیرطبیعی نیست، به اضافه اینکه هم هند و هم چین دو کشور بسیار مهم برای جمهوری اسلامی هستند و وزارت خارجه و دولت تلاش داشتند که هر چه زودتر سفرا برای این دو کشور اعزام شوند.
وی افزود: در مورد چین یک استثنا ایجاد شد که سفیر جدیدالورود با توجه به پیشنهاد و نیاز دولت برای انجام وظیفه ایشان  در بانک مرکزی بالاجبار به بانک مرکزی تشریف بردند و از همان ابتدا و بعد از قطعی شدن رفتن ایشان به بانک مرکزی، پروسه تعیین سفیر در پکن آغاز شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بخش عمده‌ای از پروسه‌های داخلی و خارجی درباره سفیر جدید ایران در هند طی شده و امیدوارم به زودی سفرای جدید ایران در هند و چین در این دو کشور کار خود را آغاز کنند.
قاسمی در ادامه گفت: نبود سفیر در کوتاه‌مدت به معنای تعطیلی سفارت و عدم انجام وظایف محوله به سفارت نیست.
وی با بیان اینکه نقش سفیر مهم و حیاتی است، یادآور شد: این بدان معنا نیست که نقش پرسنل دیگر در سفارتخانه را نادیده بگیریم و براساس برخی گفته‌ها که دیروز توسط برخی ناآگاهان مطرح شد، تصور شود که نبود سفیر به معنای تعطیلی سفارت است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: دغدغه‌ شما، دغدغه درستی است و امیدوارم به زودی سفرای ما در این دو کشور و سایر کشورها جایگزین شوند.
گفتنی است خالی ماندن ۸ ماهه صندلی سفیر ایران در هندوستان سبب شده میزان مراودات تجاری کاهش یابد و این در شرایطی است که کشور هندوستان می‌تواند نقش موثری در کاهش اثرات تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد.
پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند چیست و آیا ایران قصد اقدام متقابل در این خصوص را دارد یا خیر، بیان کرد: نمی‌توانیم سیاست‌ها را اعلام کنیم. پرونده مذکور همچنان از نظر ما مفتوح است و در حال پیگیری این موضوع هستیم و بار دیگر بر این مسئله تاکید می‌کنم که ما برای خود حق اقدام متقابل قائلیم و در زمان مناسب خود حتما اقدام مقتضی و لازم را با توجه به پارامترهای مختلفی که وجود دارد، انجام خواهیم داد و در این ارتباط، وزارت امور خارجه به همراه دیگر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع همکاری‌ها و پیگیری‌های لازم را تا کسب نتیجه مناسب ادامه خواهند داد.
نیاز به روایت ایرانی!
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره اینکه در چند روز گذشته ادعای جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا مبنی بر دیدار با وزیر خارجه ایران در یک سال و نیم اخیر، هیاهوهای بسیاری بخصوص در آمریکا به راه انداخته و جان کری ادعا کرده که در این دیدارها با وزیر خارجه ایران درباره موضوعاتی نظیر فعالیت‌های منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی ایران گفت‌وگو کرده، در این شرایط ما به یک روایت ایرانی نیاز داریم، گفت: من فکر می‌کنم جدلی در ایالات متحده آمریکا وجود دارد، حزب حاکم و اپوزیسیون در حال جدل و بحث و گفت‌وگو هستند و نمی‌دانیم چقدر از این مباحث درست باشد و خیلی به مصلحت ما نیست که به این بحث ورود کنیم و مسئله داخلی آمریکاست.
قاسمی افزود: آنچه من می‌توانم در مورد آن اظهارنظر کنم، این است که این دیدارها در ادوار نزدیک نبوده و همان دیدارهایی است که در گذشته وجود داشته و در زمان مذاکرات برجام با توجه به حضور آمریکا در گروه 1+5 این امکان را فراهم می‌کرد که وزرای خارجه دو کشور با هم در حاشیه اجلاس‌ها گفت‌وگوهایی را داشته باشند همانطور که با سایر کشورها این تماس‌ها انجام می‌شده است.
وی افزود: مباحثی که امروز در سیاست داخلی آمریکا مطرح است، مربوط به رقابت‌های داخلی و جنگ داخلی بین احزاب در آمریکاست و  این هم سوژه داغی برای این جدل است. در دوران اخیر چنین دیدارهایی وجود نداشته است.
سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: فکر می‌کنم باید صبر کنیم ببینیم این مباحث در آمریکا چگونه پیش می‌رود و سعی نکنیم در دامی که می‌توانند برای ایران و مقامات ایران پهن کنند ورود کنیم و دچار برخی مسائلی که مورد نیاز ما نیست و واقعیت هم ندارد، بشویم.
وقت‌کشی اروپا
قاسمی در پاسخ به سؤالی با‌اشاره به مواضع اخیر ظریف درباره روند گفت‌وگوها با اروپا و اینکه آیا وقت‌کشی اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان صبر ایران را لبریز کرده و آیا رفتار اروپایی‌ها ارتباط معناداری با رفتار آمریکا دارد؟ عنوان کرد: من با این سؤال و تحلیل موافق نیستم. در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی می‌توان براساس ضرورت و شرایطی که کشور در آن قرار دارد، صحبت‌ها و مواضع مختلفی اتخاذ شود، حتما همانطور که آقای ظریف عنوان کرد کلامی است دقیق و درست و آنچه که من امروز گفتم منافاتی با این اظهارات ندارد و ایرانی ملتی صبور است و ما با درایت و مدیریت لازم این مقطع و مسائل روبرو را طی خواهیم کرد و امیدوارم به نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیزی دست یابیم.