kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰
اهمیت نذر پلاسما و پلاکت

5 مرکز اهدای خون تهران در تاسوعا و عاشورا فعال است

مدیرکل انتقال خون استان تهران از فعالیت پنج مرکز جامع اهدای خون وصال، ستاری، تهرانپارس، شهرری و صدر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد.


 

به گزارش انتقال خون استان تهران، سید مرتضی طباطبایی گفت: در مرکز جامع اهدای خون وصال طبق روال سال‌های گذشته سه‌شنبه 27 شهریور مصادف با شب تاسوعا تا ساعت 22، روز تاسوعا از 8 صبح تا 12 شب و روز عاشورا از 7 صبح تا 10 شب داوطلبان اهدای خون پذیرش می‌شوند.
طباطبایی با‌اشاره به راه‌اندازی دو مرکز جامع در شرق و غرب تهران در ماه‌های گذشته، افزود: مراکز جامع اهدای خون ستاری و تهرانپارس روز تاسوعا از 8 صبح تا 12 شب و روز عاشورا از 7 صبح تا 8 شب فعال هستند.وی با بیان اینکه دو مرکز جامع در شهرری و پل صدر در منطقه یک تهران به تازگی آماده بهره‌برداری شده‌اند، ادامه داد: این دو مرکز در تاسوعا از ساعت 15 تا 12 شب و در عاشورا از 7 صبح تا 8 شب دایر هستند.
مدیرکل انتقال خون استان تهران با یادآوری اینکه پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از داروهای حیاتی است، خاطر نشان کرد: در سه مرکز وصال، تهرانپارس و ستاری علاوه ‌بر اهدای خون، امکان اهدای پلاسما نیز وجود دارد و اهدا کنندگان می‌توانند بدون نوبت پلاسما اهدا کنند.طباطبایی گفت: یک مرکز سیار اهدای خون در پیشوای ورامین نیز در خیابان امام خمینی(ره)، ابتدای بلوار شهید مهتدی، جنب هیئت کاشی‌ها، روز تاسوعا از ساعت 15 تا پایان مراسم و عاشورا از ساعت 7 تا 15 پذیرای عزاداران حسینی در این منطقه خواهد بود.
اهمیت نذر پلاسما و پلاکت
مدیرکل انتقال خون استان تهران با تأکید بر اهمیت نذر پلاسما و پلاکت در جهت تأمین اقلام دارویی حیات‌بخش در کشور گفت:‌ عزاداران حسینی می‌توانند جهت نذر خون خود در تاسوعا و عاشورای حسینی به مراکز فعال انتقال خون در تهران مراجعه کنند. طباطبایی به فارس گفت: امسال نذر خون را به صورت نذر پلاسما و پلاکت درنظر گرفته‌ایم و با توجه به اهمیت داروهای مشتق از پلاسما و تأثیر آن در جهت نجات جان بیماران، عزاداران حسینی را تشویق به نذر پلاسما و پلاکت می‌کنیم. به گفته وی، داروهایی همچون فاکتور ۸، فاکتور ۹، آلبومین و... از جمله داروهای مشتق از پلاسما هستند که مصرف آن برای بسیاری از بیماران ضروری است.