kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
رفتار عجیب مسئولان فدراسیون فوتبال برای دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان

ادعای غیر دولتی بودن با وجود دریافت پول از وزارت ورزش/دو سال قبل، 39 بازنشسته با دستور تاج اخراج شدند

مسئولان فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین صحبت‌های خود در شرایطی بر غیردولتی بودن این فدراسیون تاکید می‌کنند که سالیان سال است از بودجه دولتی استفاده نموده و حتی دو سال قبل هم 39 نفر را به بهانه بازنشستگی برکنار کردند!



سرویس ورزشی-

در شرایطی که نام مهدی تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال به عنوان یکی از روسای بازنشسته مطرح شده و عنوان می‌شود وی باید جای خود را به مدیر دیگری بدهد، احمدرضا براتی، رئیس‌کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گویی با سایت فدراسیون فوتبال می‌گوید: «قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در راستای افزایش بهره وری مدیریت کشور،‌اشتغال‌زایی و جوان‌گرایی تدوین و تصویب شده است و در مجموع جزو مصوبات قانونی ارزشمند مجلس شورای اسلامی است و با توجه به تایید شورای نگهبان، بعد از ابلاغ توسط رئیس‌جمهور، اجرایی خواهد شد اما نکته حائز اهمیت این است که فدراسیون فوتبال نهاد یا تشکیلات دولتی محسوب نمی‌شود و لذا از شمول ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان خارج
 است.»
فدراسیون فوتبال یک نهاد غیردولتی است؟!
صحبت‌های تازه براتی و تاکید او مبنی بر آنکه فدراسیون فوتبال از شمول ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان خارج است؛ حکایت از آن دارد که فدراسیون و مسئولانش خود را دولتی نمی‌دانند.
پیش از این نیز تاج رئیس‌فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای گفته بود: «بسیاری از اعضای هیئت‌رئیسه و هیئت‌های فوتبال سراسر کشور مشمول بحث بازنشستگی هستند. حضور این عزیزان براساس بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال است که فدراسیون را یک نهاد غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل دانسته است. براساس همین اساسنامه، آقای کفاشیان 10 سال پیش از این رئیس‌فدراسیون فوتبال شدند در حالی که همان زمان سه سال بود که بازنشسته شده بودند.»
رئیس‌فدراسیون فوتبال هم‌چنین بحث اساسنامه و تعلیق فدراسیون فوتبال در صورت کنار گذاشتن مدیران را براساس احکام دولتی احتمالی می‌داند و با صراحت می‌گوید: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در بحث قوانین، تابع اساسنامه‌ای است که به تایید فیفا رسیده و در آن مجمع، رکن رکین این نهاد مستقل غیردولتی است. اگر روزی قانون حکم کند که هر فرد یا مسئولی در حوزه مدیران فدراسیون فوتبال در سمت خود باقی نماند، اطمینان داشته باشید بدون درنگ این اتفاق رخ می‌دهد ولی تا زمانی که فدراسیون فوتبال براساس یک روند دموکراتیک و با احترام به یک مجمع بنا شده، نباید اجازه بدهیم اتفاقاتی رخ بدهد که فوتبال به عقب بازگردد. سال ۸۵ که فوتبال ما تعلیق شد کمیته انتقالی با حضور شش کارشناس و نمایندگان فیفا و سازمان تربیت بدنی وقت به ریاست آقای صفایی فراهانی شکل گرفت و در نهایت اساسنامه‌ای را تصویب و براساس آن فدراسیون فوتبال را نهادی غیردولتی تعریف کردند. براساس آن حدود ۱۱ سال است که فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد غیردولتی در حال فعالیت است.»
تبعیت از قانون در سال 95
اما اگر واقعا این چنین است، چرا مهدی تاج دو سال قبل با دستور سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی مدیرانی مانند غلامرضا بهروان، علی کاظمی و مصطفی شهبازی به همراه ۳۹ نفر دیگر را به بهانه بازنشستگی از سمت‌هایشان کنار گذاشت. چگونه است آن زمان فدراسیون فوتبال مشمول قانون بازنشستگی بود و اکنون نیست؟!
موضوع بعدی اینکه فدراسیون فوتبال برای اداره امورش فاقد اعتبار مالی است و آینده فوتبال در گرو حمایت‌های دولت است چرا که این فدراسیون نتوانسته به حد قابل انتظار از راه‌های مختلف بودجه تامین کند. از مصادیق بارز این موضوع، صحبت‌های گوناگون مدیران فدراسیون فوتبال برای تامین هزینه آماده‌سازی تیم ملی است که تاکنون فراهم نشده است. بر همین اساس هم کی‌روش حاضر به تمدید رسمی قراردادش نیست چون فدراسیون پولی ندارد و فعلا دولت به این نهاد غیردولتی که خودش را مستقل از دولت می‌داند، پول نداده است.
مدیرانی که از فوتبال رفتنی می‌شوند
اما اگر قرار بر اجرای صحیح قانون عدم به کارگیری بازنشستگان باشد، چه کسانی از فدراسیون فوتبال رفتنی می‌شوند؟ خبرگزاری ایسنا در گزارشی یادآور شد که مهدی تاج (رئیس‌فدراسیون فوتبال)،‌ علی کفاشیان (نایب‌رئیس‌فدراسیون فوتبال)، حیدر بهاروند (رئیس‌سازمان لیگ و نایب‌رئیس‌دوم فدراسیون فوتبال)، عبدالکاظم طالقانی (عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال)، محمدرضا ساکت (دبیرکل فدراسیون فوتبال) و محمود اسلامیان (عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال) از مدیران ارشد این فدراسیون هستند که بازنشسته‌اند و با اجرای قانون جدید مجبور به ترک خدمت خواهند بود.
از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال که بگذریم به مدیران باشگاه‌های فوتبال از جمله پرسپولیس و احتمالا سایر نام‌ها در این زمینه می‌رسیم. روسای هیئت‌های فوتبال استان‌ها هم در همین صف قرار دارند.
طبق اعلام یک مقام مطلع در فدراسیون فوتبال، بیش از ۸۰ درصد از روسای هیئت‌های فوتبال کشور بازنشسته هستند. از بین آنها می‌توان به علیرضا ملکی (رئیس‌هیئت فوتبال آذربایجان غربی)، جواد ششگلانی (رئیس‌هیئت فوتبال آذربایجان شرقی)، قربانعلی الماسخاله (رئیس‌هیئت فوتبال گیلان)، کریم بهرامی (رئیس‌هیئت فوتبال قم)، علی محبی‌زنگنه (رئیس‌هیئت فوتبال کرمانشاه) و محمدرضا غفاری (رئیس‌هیئت فوتبال اراک) و غیره‌اشاره کرد.