kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
یک کارشناس اقتصادی:

بانک‌های خصوصی با افزایش شبه‌پول اقتصاد کشور را آشفته کردند

یک کارشناس اقتصادی با تصریح به نقش شبه‌پول (سپرده‌های مدت‌دار) در افزایش نقدینگی، گفت: این در شرایطی است که بیش از ۸۰ درصد سپرده‌گذاری‌های بلندمدت متعلق به 2/5 درصد افراد جامعه است.


به گزارش مشرق، محمد شهاب، گفت: تا قبل از ظهور بانک‌های خصوصی رشد پول و رشد شبه‌پول در جامعه تقریبا یکسان بوده است اما به موازات نزدیک شدن به سال‌های تاسیس بانک‌های خصوصی رشد شبه‌پول (سپرده‌های بلندمدت) از رشد پول شدت گرفت.
وی افزود: به بیان دیگر در ده ساله اولیه تاسیس بانک‌های خصوصی میزان رشد سپرده‌گذاری‌های بلندمدت نسبت به میزان رشد پول در جامعه از دو به سه برابر افزایش یافت. افزایش رشد سپرده‌گذاری بلندمدت به رشد پول در جامعه انعکاسی از عارضه ساختاری اقتصاد است.کارشناس و پژوهشگر مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد، با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد سپرده گذاری‌های بلندمدت از آن 2/5 درصد افراد اظهار کرد:‌ ساختار اقتصاد وارداتی قدرت اقتصادی قابل قبول برای عده‌ای ایجاد کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌تر در گزارشی اعلام کرد 85 درصد ارزش سپرده‌های بانکی متعلق به 2/5درصد سپرده‌گذاران است و غلامرضا مصباحی‌مقدم، ‌عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته 74 درصد از کل سپرده‌های بانکی متعلق به یک درصد از سپرده‌گذاران است.
محمد شهاب با تصریح به نقش حجم بالای نقدینگی در شرایط فعلی اقتصاد کشور افزود: وقتی سیاست این شد که منفعت کمتر از 3درصد از جامعه با افزایش شبه‌پول جایگزین منفعت مردم شود باید به فکر چنین روزهایی می‌بودیم.
وی با بیان اینکه نقدینگی شامل پول به علاوه شبه پول است گفت: پول شامل سکه، اسکناس و حساب‌های دیداری است گفت: اگر پول در بانک‌ها به صورت سپرده‌های مدت‌دار سپرده‌گذاری شود به میزان پول موجود در جامعه، افزوده می‌شود. به سپرده‌های مدت‌دار شبه‌پول می‌گویند.محمد شهاب با هشدار نسبت به اینکه شبه پول عامل افزایش پول یا همان نقدینگی در جامعه است درمورد علت این ادعای خویش خاطرنشان کرد:‌ اگر بانک‌ها از محل سپرده‌های انجام شده وام‌دهی نمایند، امکان خلق پول شکل می‌گیرد چرا که بانک‌ها درصدی از سپرده‌های مدت‌دار را به عنوان ذخیره قانونی و ذخیره احتیاطی نگهداری می‌کنند و مابقی مبلغ سپرده‌گذاری شده زنجیره وام‌های متعدد را می‌سازد و در هر حال نتیجه سپرده‌های مدت‌دار افزایش پول در جامعه است.