kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
در پی همبستگی دولت و ملت ترکیه

ارزش لیر در برابر دلار بهتر شد

در پی تشدید مناقشه آمریکا با ترکیه، ارزش لیر طی هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود در برابر دلار رسید اما همبستگی مردم و دولت ترکیه باعث شد تا لیر مجدداً بتواند بخش قابل توجهی از افت خود را جبران کند.




به گزارش خبرگزاری فارس، دوشنبه هفته گذشته ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین حد تاریخی خود در برابر دلار رسید؛ بر همین اساس هر دلار با 7/24 لیر مبادله ‌شد که اصلی‌ترین علت آن تشدید مناقشه بین آمریکا و دولت ترکیه بود.
ماجرا از جایی آغاز شد که آمریکا دو وزیر دولت ترکیه را به دلیل محاکمه یک کشیش آمریکایی (به اتهام جاسوسی در ترکیه) تحریم کرد و سپس تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور به آمریکا را هم دو برابر نمود.
از همین رو، اقدامات اخیر آمریکا آتش سقوط لیر را شعله‌ورتر کرد، چرا که طی ماه‌های گذشته برخی اقدامات دولت آنکارا اوضاع اقتصادی در این کشور را نابسامان کرده بود.
اخیراً بانک مرکزی ترکیه اعلام کرده، به اندازه کافی ارز وارد بازار خواهد کرد و از طرف دیگر سطح ذخیره ارزی الزامی بانک‌ها را نیز در این کشور کاهش داد. رئیس‌جمهور ترکیه نیز از مردم این کشور خواست تا با تبدیل ارزهای خارجی خود به لیر از سقوط ارزش آن خودداری کنند.
اقدام اخیر ترکیه که نشان دهنده همبستگی میان دولت و مردم این کشور است، باعث شده آثار روانی تحریم‌های آمریکا بر مردم این کشور متزلزل شود.
بر همین اساس، تقویت لیر طی روزهای اخیر نمایانگر این است که اجرای این سیاست‌ها توانسته تا حد قابل توجهی افت ارزش لیر را جبران کند؛ چنانچه در آخرین مبادلات ارزی این کشور، هر دلار آمریکا 5/8 لیر مبادله شده که نشان‌دهنده افزایش 20 درصدی ارزش لیر می‌باشد.
لازم به ذکر است آمریکا طی ماه‌های اخیر بازار ارز ایران را هم مجددا هدف گرفته و سعی کرده با ایجاد جو روانی نسبت به کاهش ارزش ریال، روحیه مردم ما را تحت تاثیر قرار دهد، بر همین اساس الگو گرفتن از برخورد مردم ترکیه درخصوص تحویل دلار به بانک مرکزی این کشور و گرفتن ارز داخلی، می‌تواند جو التهابی بازار را کنترل نموده و توطئه‌های آمریکا علیه مردم ایران را خنثی نماید.