kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
مدیرعامل فولاد مبارکه:

85 درصد نیاز صنعت فولاد در داخل تامین می‌شود

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: بیش از 85 درصد نیاز صنعت فولاد کشور در حال حاضر بومی‌سازی شده است.


 
 اصفهان خبرنگار کیهان:

 بهرام‌ سبحانی با اشاره به آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: بحث تحریم‌ها همیشه در کشور بوده و فراز و نشیب داشته است اما با این حال وجود تحریم، مزایایی نیز به همراه دارد و باعث می‌شود که نگاه‌ها به داخل معطوف شود و تامین‌کننده‌های داخلی بیشتر فعال شوند و بتوانند 100 درصد نیاز صنعتی را در حوزه خود تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست اصلی فولاد مبارکه در تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه، استفاده از توان داخل است.
وی اذعان کرد: در همین رابطه در سال‌های قبل واحد‌ بومی‌سازی و مهندسی معکوس در فولاد مبارکه ایجاد شد و حمایت‌های زیادی از تولیدکنندگان داخلی قطعات و تجهیزات در صنعت فولاد صورت گرفت.
سبحانی همچنین تصریح کرد: یکی از نمونه‌ها، استفاده از کاتالیست‌های مورد استفاده در تولید آهن اسفنجی بود.وی ادامه داد: کاتالیست‌های مذکور در انحصار آمریکا و چند کشور خارجی بود و با توجه به مقام اولی فولاد مبارکه در تولید آهن اسفنجی در جهان، تامین آن با چالش‌هایی مواجه بود.
مدیرعامل فولاد مبارکه یادآور شد: زمانی که یک شرکت دانش‌بنیان داخلی به سراغ تولید این کاتالیست‌ها رفت، فولاد مبارکه با آزمون کردن محصول مذکور، خرید عمده آن را آغاز کرد و در حال حاضر تمامی واحدهای احیای مستقیم کشور از این محصول استفاده می‌کنند و نیاز به خارج به صفر رسیده است.وی تاکیدکرد: کمپرسورهای احیای مستقیم نیز که یکی از تجهیزات مهم تولید فولاد هستند در حال حاضر در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده‌اند.
سبحانی به احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی نیز اشاره‌ای داشت و افزود: این واحد تا 2 سال آینده به بهر‌ه‌برداری خواهد رسید و نیاز فولاد مبارکه به الکترود گرافیتی را رفع خواهد کرد.
وی وجود نمایشگاه‌ها را برای آزاد شدن ظرفیت‌ تولیدکنندگان داخلی ضروری دانست و گفت: در چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان به ظرفیت‌های تولید داخلی پی ‌برد و شرکت‌‌های بزرگ می‌توانند دستاوردهای شرکت‌های کوچک‌تر را در این نمایشگاه مشاهده کرده و نیاز خود را از طریق آن‌ها رفع کنند.