kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۰۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

کیم جونگ اون تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را «دزدی دریایی» خواند

رهبر کره‌ شمالی با انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورش این اقدام واشنگتن را به «دزدی‌ دریایی» تشبیه کرد.



کره شمالی و آمریکا در چند ماه گذشته برای رسیدن به تفاهم در مورد مسائل هسته‌ای پیونگ یانگ مذاکره کرده و حتی رهبران دو کشور نیز با یکدیگر دیدار کردند. اما آمریکا برخلاف وعده‌های داده شده به کره شمالی هیچ تحریمی را برنداشته و برعکس بر شدت تحریم‌ها افزوده است. این مسئله باعث واکنش پیونگ یانگ شده است.
 خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در واکنش به اقدامات تحریک آمیز آمریکا در وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور و نیز پیشنهاد تحریم‌های جدید از سوی واشنگتن به شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اعلام کرد: «کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورش را به دزدی دریایی تشبیه کرده است».
بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، رهبر کره شمالی وعده داد مردم این کشور متحد و یکپارچه علیه نیروهای دشمن خواهند ایستاد و مقاومت می‌کنند. این در حالی است که دفتر کنترل دارایی‌‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه یک فرد و سه شرکت مرتبط با کره شمالی را تحریم‌ کرد.
همچنین آمریکا برخلاف ادعاهای رئیس‌جمهوری این کشور در تلاش برای همکاری با پیونگ یانگ، با ارسال نامه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا تحریم‌های بیشتری را علیه پیونگ یانگ به اجرا دربیاورد!
از سوی دیگر، یک رسانه دولتی کره شمالی دیروز باز هم بر لزوم عدم حمایت کره جنوبی از تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ یانگ تاکید کرد. به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، «رودانگ سینمون» روزنامه دولتی کره شمالی در مطلبی نوشت، اگر کره جنوبی فشار تحریم‌ها از سوی نیروهای خارجی علیه پیونگ یانگ را به صورت کورکورانه دنبال کند، روابط میان دو کره به سختی بهبود خواهد یافت. رودانگ سینمون نوشت، اگر سئول تحریم‌ها علیه کره شمالی را دنبال کند، روابط میان دو کره پیشرفت نخواهد کرد که این مسئله به سود مردم دو کره نبوده و برای اجرای بیانیه «پانمونجوم» سودمند نخواهد بود.  در ادامه، این رسانه دولتی کره شمالی ضمن انتقاد از آمریکا و فشار بر مقام‌های کره جنوبی و بخش خصوصی این کشور به منظور همکاری با واشنگتن علیه کره شمالی نوشت: «آمریکا به صورت ناعادلانه در مسائل داخلی کشور ما و در روابط میان کره‌ای مداخله می‌کند و مانع مصالحه، اتحاد، گفت‌وگو و همکاری میان کره‌ها می‌شود».
سران دو کره اواخر آوریل(فروردین) برای اولین بار دیداری تاریخی در روستای مرزی «پانمونجوم» داشتند و بیانیه مشترکی را به نام بیانیه پانمونجوم امضا کردند. در دیدار دوم آن‌ها در ماه می(اردیبهشت)، فرآیند پیشرفت این بیانیه بررسی شد. همچنین از ماه آوریل تا کنون مقام‌های سیاسی و نظامی دو کره بارها برای پیشرفت این بیانیه دیدار کرده‌اند و قرار است دیدار سوم سران دو کره در ماه سپتامبر(شهریور) برگزار شود.