kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

کوتاه از سراسر جهان

عربستان
مهر: فعالان حقوق بشر عربستانی گزارش دادند «سلیمان الدویش» مبلغ سعودی که به دلیل انتقاد از «محمد بن سلمان» به زندان افتاده بود در زندان کشته شد.
سلیمان الدویش که بیش از یک سال در زندان بود زیرشکنجه جان باخته است. رسانه‌ها از افشای جزئیات و نحوه کشته شدن او خبری منتشر نکرده‌اند.
الدویش که در دوران حضور «محمد بن نایف» به عنوان وزیر کشور از چهره‌های نزدیک به او به حساب می‌آمده به دلیل انتقاد از محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان به زندان افتاده است.
آمریکا
فارس: مدیر سابق دفتر ارتباطات عمومی کاخ سفید می‌گوید همسر ترامپ در رفتارهای اجتماعی خود، علناً بر ضد شعارها و سیاست‌های همسرش گام برمی‌دارد و منتظر روز تمام شدن دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و تقاضای طلاق است.
یکی دیگر از مدیران اخراجی دولت جدید آمریکا، در کتابی که از خاطرات روزهای کار خود در کاخ سفید نوشته، به روابط سرد رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش پرداخته است. «نیومن» که چندی پیش از کاخ سفید اخراج شد، در کتاب خود علاوه ‌بر‌ اشاره به رفتار نژادپرستانه ترامپ با رنگین‌پوستان، حقایقی هم از زندگی شخصی وی فاش کرده است.
اختلاف جدی ترامپ ۷۲ ساله و همسر سومش که متولد اسلواکی است و پیش از این مانکن بوده، در سفر خاورمیانه‌ای(غرب آسیا) ترامپ کاملا آشکار شد.
یمن
العهد: منابع دیپلماتیک عربی فاش کردند سفیر سعودی در یمن با دادن رشوه ۴ میلیون دلاری به همتای آمریکایی‌اش، از او خواسته برای ابقای وی در این سمت، در ریاض تلاش کند. «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن به همتای آمریکایی خود «متیو تاولر» در اوایل سال جاری میلادی رشوه داده تا طرف آمریکایی به رهبران در ریاض توصیه کند که وی را به دلیل تجربیات نظامی و سیاسی‌اش در جنگ علیه یمن! همچنان در منصب خود ابقا کنند.
طبق این گزارش، سفیر آمریکا در یمن این مبلغ را به حساب بانکی «حمایت از دختران در مبارزه با بیماری سرطان» منتقل کرده تا هماهنگی‌‌های لازم از طریق «موسسه خیریه» انجام شود!
اتیوپی
رویترز: یک مسئول محلی اتیوپی اعلام کرده در ناآرامی‌های چند روز گذشته دست کم ۴۰ نفر کشته شده‌اند.
«نیجری لینشو» سخنگوی اداره محلی منطقه «اورومیا» گفته اوایل هفته جاری (شنبه و یکشنبه) اعضای یک گروه شبه‌نظامی از منطقه سومالی به منطقه «هاراغی» حمله کردند. «اورومو» بزرگ‌ترین قوم جمهوری اتیوپی هستند که 39/5 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.
ونزوئلا
 تله سور: صدها تن از مردم ونزوئلا با حضور در خیابان‌های این کشور علیه تلاش برای ترور رئیس‌جمهور خود دست به راهپیمایی زده و خواستار برقراری عدالت شدند.
رئیس‌مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا در این‌باره گفت: «من از تمامی بخش‌های سیاسی کشور می‌خواهم تا استفاده از روش‌های تروریستی را برای به دست آوردن جایگاه و موقعیت محکوم کنند.»
 مادورو در جریان سخنرانی و حضور در مراسم رژه نظامیان هدف یک پهپاد  مملو از مواد منفجره مورد حمله تروریستی ناکام قرارگرفت.