kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

مشکلات عدیده در تیم‌های پرطرفدار پول‌های فراوان در تیم‌های بدون تماشاگر! (نکته ورزشی)

دکتر سلطانی‌فر به عنوان وزیر محترم ورزش اگر واقعا دنبال ایجاد تحول در فوتبال ایران است باید از خوابیدن در باد موفقیت تیم ملی و تلاش بیهوده کردن مبنی بر اینکه این موفقیت را خروجی طبیعی این فوتبال قلمداد کند و حاصل برنامه‌ریزی حساب شده و... (حرف‌هایی که حتی خود ایشان هم باور ندارد)؛ با درک واقعیت‌های فوتبال و موانع جدی و خودساخته آن، با شجاعت و قاطعیت به جان مشکلات و مسائل رسوب کرده در این رشته ورزشی بیفتد.
سرویس ورزشی -

بارها گفته‌ایم باز هم می‌نویسیم برای اصلاح ساختار فوتبال ایران و گذر از وضعیت فعلی خیلی کارها هست که باید انجام بشود. هر مدیری چه در وزارتخانه و چه در فدراسیون اگر سراغ این کارهای انجام نشده برای انجام دادن رفت معلوم است می‌خواهد کاری فراتر از روزمرگی و عمل باری به هر جهت و... انجام دهد.
قبل از انجام یا حداقل شروع به انجام این کارهای معطل مانده حرف زدن از اینکه در فوتبال و باشگاه‌های ما تحولات شگرف اتفاق افتاده و یا اینکه باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال امروز در بهترین وضعیت تاریخی خود قرار دارند، جز کارکرد تبلیغاتی و شعاری کاربرد دیگری ندارد و...
یکی از کارهای معطل مانده در ورزش، سر و سامان دادن و مشخص کردن تکلیف باشگاه‌هاست. هر چقدر تیم‌هایی که از پشتوانه مردمی برخوردارند در فوتبال ما زیادتر شوند و هرچقدر شر تیم‌های بدون جمعیت و پرهزینه از سر آن کمتر شوند راه رشد و پیشرفت فوتبال ما هموارتر می‌شود.
در هفته دوم مسابقات لیگ برتر فوتبال، یک بازی میان دو تیم متمول و مدعی سایپا و پیکان در تهران برگزار شد که فقط 50 (پنجاه نفر) این مسابقه را از نزدیک تماشا کردند!
تیم‌هایی که با جیب مردم اداره می‌شوند و خوب، بی‌دردسر و در آرامش و آسایش و امنیت کامل هم اداره می‌شوند اما بی‌تعارف در میان مردمی که ازکیسه آنها خرج و هزینه این تیم‌ها می‌شود، کوچک‌ترین پایگاه و جایگاهی ندارند. چیزهایی در این فوتبال به شکل روال طبیعی در آمده و به اصطلاح نهادینه شده که در هیچ کجای دنیای پیشرفته در ورزش و فوتبال دیده نمی‌شود.
تیم بدون تماشاگر، مسابقه بدون تماشاگر یعنی چه؟! مگر مردم بدهکاری به کسی و کارخانه‌ای دارند، مگر مردم پولشان زیادی کرده است؟!
 چه کسی گفته لیگ ما باید با 16 تیم برگزار شود، یک نفر بگوید فعالیت تیم‌های بی‌تماشاگر آن هم در بالاترین سطح فوتبال ایران چه تاثیری بر کمیت و کیفیت فوتبال ملی وتیم ملی ما داشته است؟!
سایپا و امثال آن می‌خواهد به ورزش کمک کند به تیمی مردمی چون سپید رود کمک کند، در همان رده پایه‌ها فعالیت کند، تیم مردمی و پرهوادار پرسپولیس را حمایت مالی کند. حرف ما را قبول ندارید از علی دایی سؤال کنید آیا در آلمان هم کمپانی‌های بنز و فولکس و بی‌.ام.و خودشان مستقیم تیمداری می‌کنند یا تیم‌های مردمی و کلا ورزش آلمان را «اسپانسرینگ» می‌کنند؟!
پیکان می‌خواهد تیمداری کند برود ملوان انزلی را حمایت کند، فوتبال پایه را تقویت کند. استقلال پر طرفدار را پشتیبانی مالی و امکاناتی نماید و... مسئولان پیکان هم می‌توانند از آقای مجید جلالی که فوتبال دنیا را می‌شناسد سؤال کنند آیا حرف ما بی‌حساب است، داریم از سر غرض و مرض این حرف‌ها را می‌زنیم، آیا در هیچ کجای دنیا تیم بی‌طرفدار را به مسابقات قهرمانی آن هم در بالاترین سطح راه می‌دهند؟!
پرسپولیس، استقلال، سپید رود، سپاهان اصفهان، صنعت نفت آبادان‌، تراکتور‌سازی تبریز، نفت مسجد سلیمان‌، نساجی قائمشهر و... با پشتوانه عظیم مردمی، حضورشان در لیگ موجب زینت و تقویت هر چه بیشتر آن می‌شود و علاوه ‌بر آن این تیم‌ها لیگ را مردمی‌تر و در نتیجه پرتماشاگر و جذاب‌تر می‌کند. بنابراین باید تلاش کرد مشکلات امثال این تیم‌ها که متعلق به مردم است به حداقل تقلیل پیدا کند.
بیان تمام مشکلاتی که در سطور فوق به آن‌اشاره شد به معنای نومید بودن و به بن‌بست رسیدن فوتبال و سرکوفت زدن به مسئولان امر نیست، اتفاقا بر عکس این نکات را از سر انجام وظیفه می‌گوئیم چون امید به بهبود امور داریم.