kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸

شوری آب کیفیت خرمای خوزستان را به شدت کاهش داد

رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان گفت: باید در استان الگوی کشت خرما را تغییر بدهیم.
اهواز- خبرنگار کیهان:

«مسعود اسدی» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: اگر قرار باشد در استان خوزستان کشت خرما را از دست بدهیم باید پیش از آن بسیاری از محصولات دیگر تغییر الگوی کشت پیدا کنند.
وی افزود: اکنون در حوضه مارون، زهره و جراحی چهار فصل زراعی است که کشاورزان استان خوزستان آب مناسبی برای کشت ندارند و در این زمینه با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند.
دبیرکل خانه کشاورز استان خوزستان با تاکید بر اینکه اگر ما اقدامات موثر و فوری در این رابطه انجام ندهیم، باید نخل را از استان خوزستان حذف شده بدانیم گفت: این مسئله به منزله آن است که خیلی‌ها باید از زندگی در خوزستان صرف‌نظر کنند زیرا زندگی بسیاری از مردم در استان به نخل و خرما وابسته است.
اسدی با اشاره به وضعیت نخلستان‌های استان به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر بیان کرد: ده‌ها هزار نخل و پاجوش تازه کاشته شده در یک یا دو سال اخیر به دلیل وضعیت شوری آب در این دو شهر از بین رفته‌اند.
وی گفت: شوری آب امسال کیفیت و کمیت محصول خرمای کشاورزان در استان خوزستان را به شدت پایین آورد.
اسدی تصریح کرد: استانداری خوزستان آنگونه که باید از بخش کشاورزی حمایت نکرده است این درحالی است که در استان‌های فلات مرکزی برای جبران خسارت کشاورزان صندوق‌های معوض کشت کم آبی تشکیل شده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که علی‌رغم‌ پیگیری‌ها و مصوب شدن پرداخت معوض کشت به کشاورزان خوزستانی،  این مصوبه در حد یک کاغذ باقی ماند و هیچ مبلغی تاکنون به کشاورزان پرداخت نشده است.