kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
عضو اتاق تهران در پاسخ به روحانی:

دولت نمی‌خواهد بخش خصوصی داشته باشیم

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور که گفته بود «اصلا تاجر قوی در کشور نداریم» گفت: ما بخش خصوصی نداریم، چون دولت در ایران نمی‌خواهد که بخش خصوصی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی به تازگی در ضیافت روز اصناف و در جمع فعالان اقتصادی گفته است: «من همیشه در ذهنم بود که بخش خصوصی ما ضعیف است، اما در این دو سال اخیر برایم آشکار شد. ما فضا برای صادرات باز کردیم، فضای بسیار خوبی در روسیه و چند کشور دیگر باز کردیم و دیدیم نمی‌توانیم، صادر کنیم، اصلا تاجر قوی نداریم».
در همین رابطه یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دیروز در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، این اظهارات روحانی را پخش کرد و در پاسخ به اظهارات رئیس‌جمهور گفت: چندی پیش آقای رئیس‌جمهور ضمن بیاناتی در مورد مشکلات اقتصادی و تجاری ایران در شرایط فعلی، پیکان اشاره را به سمت بازرگانان و تجار گرفتند.
سیده فاطمه مقیمی ادامه داد: شاید تعجب کنید، ولی من هم با ایشان موافق هستم. فقط یک جمله به نکات رئیس‌جمهور اضافه می‌کنم؛ ما بخش خصوصی نداریم، چون دولت در ایران نمی‌خواهد که بخش خصوصی داشته باشیم.
وی افزود: مشکل، شکاف بین دولت و بخش خصوصی است. دولت هرگز نخواست در تصمیم‌گیری‌ها از نظر بخش خصوصی استفاده کند .
این فعال اقتصادی خطاب به روحانی گفت: آقای رئیس‌جمهور، با وجود تاکید صریح قانون، آیا تبخال اتفاق افتاده که حتی یکبار، وزیران مربوطه یا مدیران ارشد دولت در مورد موضوعات مرتبط با تجارت، ارز و گمرک پیش از صدور بخشنامه یا دستورالعمل، نظر اتاق بازرگانی یا کمیسیون مربوط به موضوع را به صورت رسمی جویا شده باشند؟ در تمام این جلسات شما پشت تریبون بوده‌اید و تجار شنونده!
مقیمی تأکید کرد: انحصارهای تجاری، تصمیمات شتاب‌زده و محدودکننده دولتی، عدم توجه به نیازها و مشکلات بخش خصوصی، برنامه‌ریزی و مدیریت غیرمتمرکز و بخشی، سکوت ممتد شورای رقابت، عدم همکاری بانک‌ها با تجار، نبود نظارت صحیح بر کیفیت محصولات غیرنفتی تولیدکنندگان داخلی، نبود استانداردهای بین‌المللی در کشور اجازه رشد به بخش خصوصی نمی‌دهد. وی افزود: بسیاری از تجار توانمند، فعالیت را متوقف کرده‌اند و یا در همین چند ماه اخیر، نوع فعالیت اقتصادی خود را تغییر داده‌اند و یا با سرمایه‌هایشان از کشور خارج شده‌اند.عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بهتر است به جای طرح موضوع «ما در کشور تاجر خوب نداریم!» به دنبال این سؤال بروید که چرا تجار ما دیگر تمایل به فعالیت ندارند؟ چرا دفاتر تجاری خود در داخل ایران را تعطیل نمودند و به نوع دیگری از تجارت که همان «تجارت بدون ایران» است روی آورده‌اند! بخش خصوصی واقعی ایران 13 سال است که تنها شده، رسانه ندارد و حمایت نمی‌شود؛ دولت‌ها تنها زمانی به یاد بخش خصوصی می‌افتند که عنان کار از دستشان خارج شده باشد.