kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۷۲۴
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۴
نماینده مجلس:

دولت نقدینگی را به سوی طرح‌های ریلی و نفتی هدایت کند

یک نماینده مجلس پیشنهاد داد: دولت نقدینگی انباشته به‌وجود آمده در این پنج سال را به طرف طرح‌های عمرانی به‌ویژه در حمل‌ونقل ریلی و نفت هدایت کند.

محمد دهقان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس درباره فرصت‌ها و تهدیدهای نقدینگی ایجاد شده در پنج سال اخیر اظهار داشت:‌ مهم‌ترین مشکل کشور که آمریکا را به طمع انداخت که از برجام خارج شود و فشار اقتصادی و تحریم را افزایش دهد، موضوع «نقدینگی» است.
وی افزود:‌ در پنج سال گذشته،‌ به خاطر عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید و پروژه‌های بزرگ عمرانی و از طرفی عدم اعمال مدیریت بانک مرکزی بر بانک‌های عامل، خلق و انباشت پول و شبه پول در بانک‌ها، یک مشکل بزرگ برای کشور ایجاد کرده است. در حال حاضر نزدیک به یک‌هزار و 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. نقدینگی در این پنج سال نسبت به سال 92 بیش از 5/3 برابر شده است. نقدینگی در اوایل سال 92 حدود 460 هزار میلیارد تومان بود.
این نماینده مجلس ادامه داد:‌ هر چند دولت قبل با اجرای پروژه‌هایی مانند مسکن مهر،‌ اجرای پروژه‌های عمرانی وسیع در کشور و هدایت بخشی از نقدینگی به سمت تولید از طریق الزام بانک‌ها به پرداخت تسهیلات تکلیفی به کارخانجات و واحدهای تولیدی توانست تا اندازه‌ای جلوی بالارفتن حجم بیشتر نقدینگی را بگیرد اما نقدینگی مهار نشده برای اقتصاد کشور مضر بود.
دهقان اضافه کرد:‌ در دولت جدید به بهانه جلوگیری از افزایش تورم بسیاری از فعالیت‌ها را متوقف کردند و از طرفی بسیاری از معوقات بانکی هم پرداخت نشد و هر سال سودی به این معوقات اضافه شده، دوباره این معوقات همچنان در حساب‌های بانک‌ها باقی است و با فرمول‌ها و اجازاتی که بانک‌ها دارند می‌توانند برای نجات خودشان از ورشکستگی مرتب خلق پول کنند و با این سیاست نادرستی که دولت در پیش گرفت اکنون شاهد چنین نقدینگی بزرگی در کشور هستیم.
وی با طرح این سؤال که چه کسانی مسئول مهار این نقدینگی هستند،‌گفت:‌ در مرحله اول‌ اعمال مدیریت بانک مرکزی بر بانک‌ها و جلوگیری از خلق پول پرفشار و قاطعیت در اداره بانک‌ها توسط وزارت اقتصاد بویژه در این زمان بسیار اهمیت دارد.
این نماینده مجلس بر ضرورت انتقال تدریجی نقدینگی به سمت تولید و فعالیت‌های انتفاعی عمرانی تاکید کرد و افزود: حدود 50 درصد کل اعتبارات عمرانی کشور در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و هزاران پروژه وطرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که با تکمیل آنها بخشی از نقدینگی موجود مهار شده و تهدید به فرصت مبدل می‌شد که طرح‌های راه آهن مهم‌ترین آنهاست.دهقان یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌تواند نقدینگی کشور را به خود جذب کند و اتفاقا همه کارشناسان بر آن اذعان دارند را بازآفرینی بافت‌های فرسوده خواند. ضمن اینکه در کشور تقریبا کسی تردید ندارد که یکی از بزرگ‌ترین موارد نیازمند سرمایه‌گذاری بخش بالادستی و پایین دستی نفت و گاز است.همچنین پورقاضی؛ رئیس ‌کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران درباره اثرات افزایش نقدینگی و نوسانات بازار ارز بر واردات گفت: اکثر کالاهای وارداتی تا بیش از ۵۰ درصد نسبت به شش ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند که با توجه به شرایط موجود، رقمی طبیعی است. اگر دولت قصد دارد نرخ تورم را یک رقمی نگه دارد، باید رشد نقدینگی را کنترل کند.