kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۶۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
اسماعیلی، رئیس‌فرهنگسرای رسانه:

وظیفه رسانه‌ها و تلویزیون در قبال رهنمودهای رهبر انقلاب

یکی از موضوعاتی که لازم است این روزها عمیق‌تر به آن پرداخته شود دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در عرصه رسانه است. چرا که می‌بینیم راه‌حل بسیاری از مشکلات را بارها حضرت آقا در سخنرانی‌هایشان گوشزد کرده‌اند. علی محمد اسماعیلی رئیس‌فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارد که بایستی امروز بررسی کنیم چرا موضوعات مدنظر رهبری هنرمندانه بازگو نشده و هنوز این مسائل وجود دارد؟!


وی موضوع غفلت از رهنمودهای مقام معظم رهبری را این گونه روایت می‌کند: «من احساس می‌کنم رویکرد مجموعه رسانه‌های ما در حوزه‌های مختلف نسبت به صحبت‌های رهبری با یکسری‌اشکالات و غفلت‌ها مواجه است که بایستی زودتر برطرف شود. وقتی که مقام معظم رهبری دیدار دارند و سخنرانی می‌کنند یک یادداشت کوچکی در کنار خودشان دارند و معمولاً به محورهای مبتلابه جامعه اسلامی و جهانی می‌پردازند. اما متأسفانه برخی، تنها به بیانات معظم‌له گوش می‌کنند که به اعتقاد من کافی نیست؛ فقط اتکا نکنیم به اینکه در بخش‌های خبری صحبت‌های ایشان را برای مردم تکرار کنیم.»
وی به طرح پیشنهادی برای رسانه‌ها می‌پردازد و می‌گوید: «محورهایی که رهبر انقلاب در سخنرانی‌اشاره می‌کنند را از هم تکفیک کنیم و به بازخوانی این محورها بپردازیم. باید درباره این رهنمودهای عالمانه، فعالیت کارشناسی داشته باشیم. از این مطالب و محتوا، انواع و اقسام محتواها تولید شوند؛ در قالب میزگرد و هم‌اندیشی مورد بحث قرار دهند و موضوعات تبدیل به مباحث جامع شوند.»
این کارشناس می‌افزاید: «در زمانه‌ای که مردم تمام زمان خودشان را صرف فضای مجازی می‌کنند متناسب با این ظرفیت، رهنمودهای مقام معظم رهبری را به فضای مجازی ببریم؛ گاهی با تولید یک محتوای چند دقیقه‌ای از سخنرانی‌های حضرت آقا به شکل هنرمندانه در فضای مجازی می‌توان از این فضا بهره‌برداری مناسب کرد. وظیفه ما رسانه‌ای‌ها این است که نگذاریم برخی از این غنیمت‌های ارزشمند کهنه شوند.»
اسماعیلی ادامه می‌دهد: «بحث بعدی توزیع این محتواست؛ چرا که در این مقوله با‌اشکالات عدیده‌ای مواجه هستیم. به اعتقاد من خیلی از فرازهای سخنرانی‌های رهبری مورد کار ویژه قرار نمی‌گیرند و بایستی هنرمندانه رفتار شود که همین‌طور با غفلت، هیچ جریان‌سازی برای آنها انجام نمی‌شود و به یک خبر و کار رسانه‌ای زودگذر بسنده می‌شود. چه‌اشکالی دارد یک قطعه نمایشی کوتاه با محوریت موضوعی که حضرت آقا بر آن تأکید کرده‌اند، ساخته شود؟ خیلی از عباراتی که رهبر انقلاب بر آن تأکید دارند لازم به موشکافی است و بایستی در قالب گفتمان به روز به آن پرداخته شود.»
مدیر فرهنگسرای رسانه همچنین در زمینه مسئولیت رسانه‌ها در قبال شعار سال هم تأکید می‌کند: «در بحث شعار سال حتماً باید از ظرفیت‌های هنری‌مان استفاده کنیم و هنرمندان متعهد آمادگی دارند درباره تولید ایرانی کار فاخر سینمایی و مجموعه تلویزیونی بسازند تا یک خانواده ببینند و در زندگی‌شان تأثیر بگذارد. فقط بایستی مسئولین بیش از پیش به این نکات توجه و این هنرمندان را مورد حمایت خودشان قرار دهند. البته بایستی این آثار در امتداد یک درام داستانی در قالب‌های مختلف به موضوع حمایت از کالای ایرانی بپردازند؛ هرچه‌قدر غیرمستقیم این اتفاق بیفتد به مراتب بر میزان تأثیرگذاری‌اش افزوده می‌شود.»
وی در پایان گلایه‌ای را این گونه بیان می‌کند: «یک گلایه‌ دارم از برخی خواص جامعه در حوزه‌های مختلف خبری، وعاظ، نویسندگان، کارشناسان، پژوهشگران؛ من احساس می‌کنم نسبت به رسالت خواص بودن خودشان کوتاهی‌ می‌کنند. چرا که به خیلی از موضوعات ورود نمی‌کنند و از تریبون‌هایی که در اختیار دارند استفاده لازم را نمی‌برند. خیلی اوقات فهم درستی از صحبت‌های رهبری نمی‌شود و صرفاً به خاطر گذراندن روزمره رسانه‌ای بدین دغدغه‌ها می‌پردازند. این را هم بدانید این مبتلاهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که‌گریبان مسئولین و مردم را گرفته همه به نپرداختن و غفلت از بیانات گهربار رهبر انقلاب برمی‌گردد.»