kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
علی‌رغم جوسازی‌های رسانه ای

فائو: ضریب خودکفایی غذایی ایران بالاست

با وجود جوسازی رسانه‌ای برای وخیم نشان دادن شرایط کشور، آمارهای جدید فائو نشان می‌دهد ایران رتبه‌های دوم تا نهم در تولید ۲۱ محصول مهم کشاورزی جهان را به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده ضریب بالای خودکفایی در تأمین غذای مردم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حالی رسانه‌های دشمن برای وخیم و بحرانی نشان دادن اوضاع ایران و ترساندن مسئولان و مردم از تحریم‌های آینده موضوعاتی از جمله مواجهه ایران با سناریوی «نفت برابر غذا» را مطرح می‌کنند که جدیدترین آمار ارائه ‌شده از سوی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد، ایران از خودکفایی بالایی در زمینه کشت و تولید مواد غذایی برخوردار است و اصولاً نیاز غذایی کشور ما به خارجی‌ها در حدی نیست که سناریوی تحریم مواد غذایی مطرح باشد.
ایران به‌لحاظ جمعیتی در رتبه 18 جهان قرار دارد اما در تولید 21 محصول کشاورزی رتبه‌های تک‌رقمی را بین کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. ایران در زمینه تولید دو محصول مهم خرما و پسته رتبه دوم جهان را داراست، ضمن اینکه رتبه سوم جهان در زمینه تولید گیلاس، خربزه، هندوانه، گردو، بادام و زردآلو نیز به ایران اختصاص دارد.
به عبارت دیگر، کشور ما با وجود این‌که در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است اما در زمینه تأمین نیازهای غذایی خود از بسیاری کشورهای جهان جلوتر است.
فارغ از مورد ذکر شده، ایران در زمینه تولید خیار، انجیر و کیوی در رتبه چهارم جهان قرار گرفته و رتبه پنجم بزرگترین تولیدکننده هلو، پیاز و بادنجان نیز به ایران اختصاص دارد.
همچنین در زمینه تولید سیب درختی و اسفناج رتبه ششم جهان، در زمینه تولید قارچ و گوجه ‌فرنگی رتبه هفتم، در زمینه تولید انگور، لیمو و پرتقال رتبه نهم را به خود اختصاص داده و رتبه ایران در زمینه تولید چغندر قند و چای 11،‌ سیب‌زمینی 13، جو و گندم 15، کنجد 16، سبزیجات 19 و زیتون و توت ‌فرنگی 20 اعلام شده است.
بر این اساس، ایران در زمینه تولید 30 محصول مهم کشاورزی، جزو 20 کشور نخست دنیا قرار گرفته است که نشان‌دهنده ضریب بالای امنیت غذایی و خوداتکایی این کشور در تأمین نیازهای غذایی ساکنان خود است.
تودهنی کشاورزی ایران به تحریم‌های آمریکا
در حالی‌که برخی در حال هراس‌افکنی در دل مردم هستند که ایران با تحریم‌های آمریکا مجبور است مانند عراق سال‌های گذشته، مبادله نفت در برابر کالا را تجربه کند، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی تولیدات محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته به‌ 118 میلیون تن رسید به  طوری که توانستیم به خودکفایی 80 درصد در بخش کشاورزی دست یابیم.
در چند سال اخیر همواره رقمی میان 10 میلیون تن تا 14/5 میلیون تن  گندم تولید کرده و علاوه بر خودکفایی در تولید این محصول استراتیژیک، بخشی از تولید مازاد خود را صادر کرده‌ایم.
اسکندر زند معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در این ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: ظرفیت کشور در حوزه کشاورزی بسیار بالاتر است و می‌توانیم به طور کامل و صد درصد نیاز کشور را تامین کنیم.
بنابراین گزارش، بخش کشاورزی ایران همچنین در تولید دیگر کالاهای اصلی کشاورزی کارنامه موفقی دارد به طوری که با تولید سالانه دو میلیون و 200 هزار تن گوشت مرغ جزو هفت کشور برتر تولید‌کننده دنیا بوده و با توجه به اینکه سرانه 28 کیلوگرم  مصرف گوشت مرغ در کشور،  دو برابر سرانه جهانی است و سالانه دو میلیون و 250 هزار تن گوشت طیور در کشور تولید می شود می‌توان گفت این منظر هم شرایط مناسبی داریم.
در بخش شیر و لبنیات نیز علاوه بر خود کفایی در تولید، صادرات داریم به طوری که در سال قبل  10 میلیون و 200 هزار تن لبنیات در کشور تولید و 804 هزار تن از این میزان تولید  به کشورهای همسایه صادر شد.
بنابراین گزارش، در دیگر محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی و پنبه و برنج  نیز با وجود اینکه هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم اما با افزایش عملکرد و افزایش تولید در واحد سطح، بدون اینکه بر میزان مصرف منابع آبی کشور بیفزایم در حال افزایش تولید برای دستیابی به خودکفایی هستیم و می‌توان گفت با توجه به تلاشی که در بخش کشاورزی صورت گرفته، شاهد یک تودهنی بزرگ به آمریکا هستیم چراکه تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ما را در این دچار مشکل کند.