kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸

دستگاه‌های خنک‌کننده عامل صدها مورد فوتی

گرم شدن هوای جهانی و استفاده فزاینده از وسایل تهویه و خنک‌کننده هوا به صدها مورد مرگ و میر تا سال ۲۰۵۰ میلادی منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، این روزها گرمای هوا موجب شده میلیون‌ها انسان به استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده روی آورند و کارشناسان معتقدند که وابستگی به این تکنولوژی می‌تواند عامل مرگ و میر صدها نفر تا سال ۲۰۵۰ باشد.
محققان در بررسی روی پیامدهای استفاده از دستگاه‌های خنک‏کننده که با استفاده از انرژی زغال، گاز و نفت کار می‌کنند، دریافتند میزان مصرف انرژی بیشتر برای برخورداری از هوای خنک‎تر به معنی ورود حجم بیشتری از ذرات معلق آلاینده به آسمان و در نتیجه مرگ ومیر بیشتر است.
به این ترتیب تا اواسط قرن می‌توانیم بگوییم هر سال به طور میانگین مرگ ۶۵۴ نفر در آمریکا بر اثر افزایش ذرات معلق و ۳۱۵ نفر دیگر بر اثر افزایش سطح گاز ازون رخ می‌دهد.
یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه ویسکانسین مدیسون آمریکا گفت: دستگاه‌های خنک‎‏کننده بشر را از موج گرما حفظ می‏کند، اما در صورتی که برق مورد نیاز آنها از نیروگاه‌هایی با سوخت زغال‏سنگ تامین شود، مشکل‏زا خواهد بود.به گزارش ساینس‏الرت، به گفته محققان راه‏حل این مشکل استفاده از منابع انرژی پاک‌تر، بهبود بهره‌وری از انرژی و محدود کردن سطح تغییرات اقلیمی در اولین گام است.