kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

پیشروی سریع ارتش سوریه در جبهه جنوب /آمریکا و سازمان ملل دست به دامان روسیه شدند

همزمان با پیشروی‌های سریع و گسترده ارتش سوریه در جنوب و آزادسازی روستاها و مناطق مرزی این کشور، کشورهای اردن و آمریکا به همراه دبیرکل سازمان ملل برای توقف این عملیات، دست به دامان روسیه شدند.


پیشروی‌های ارتش سوریه در جنوب، علی‌رغم تهدیدات رژیم صهیونیستی و آمریکا، چند روزی است که ادامه دارد.
به گزارش فارس، ارتش سوریه در پیشروی‌های جدید خود در استان «السویدا»، وارد دو شهرک «الشیاح» و «داما» و روستاهای «البستان» و «دیرداما» شده است.
در استان «درعا» نیز ارتش سوریه از سه محور عملیات خود را آغاز کرده و در حال پیشروی است. با آغاز این عملیات، افراد مسلح حاضر در منطقه «اللجاء» استان درعا اعلام کردند که شرط‌های ارتش را می‌پذیرند و سلاح‌های خود را تحویل می‌دهند. در ارتباط با هویت این افراد و اینکه وابسته به چه گروهی هستند، گزارشی نرسیده است.
پیش از این ارتش به تروریست‌های جبهه النصره و داعش اعلام کرده بود که یا تسلیم شوند و یا آماده جنگ باشند.
واکنش حامیان تروریست‌ها
اما عملیات و پیشروی ارتش در جنوب، واکنش حامیان تروریست‌ها را برانگیخته است. رژیم صهیونیستی، آمریکا، اردن و سازمان ملل از جمله کشورها و نهادهایی هستند که به دولت سوریه نسبت به این عملیات اعتراض کرده‌اند. جنبه طنزآمیز ماجرا این است که این کشورها و دبیرکل سازمان ملل از ارتش سوریه می‌خواهند در خاک خود دست به عملیات علیه تروریست‌ها نزند. این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که به گفته معارضان، سلاح‌های زیادی از طریق مرز اردن به تروریست‌ها رسیده است.
خبرها از استان درعا همچنین حاکی است، نیروهای دولتی توانستند 50 تن از عناصر تروریستی را به اسارت بگیرند و شهرک «مسیکه» را از اشغال تروریست‌ها خارج کنند. ارتش سوریه یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی را نیز در منطقه سرنگون کرده است.
اما، با پیشروی‌های ارتش به سمت مرزهای فلسطین اشغالی، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز مثل آمریکا، خواستار توقف فوری» این پیشروی شد. گوترش هرچند مشخصاً تحت فشار رژیم صهیونیستی و آمریکا چنین موضعی گرفته، ولی مدعی شده که «شدیداً نگران بی‌خانمان شدن هزاران غیرنظامی» است!
دولت اردن نیز برای توقف عملیات ارتش سوریه، دست به دامان روسیه شده است. پیش از این هم آمریکا از روسیه خواسته بود جلوی عملیات ارتش در جنوب را بگیرد.
علت واقعی این همه حساسیت نسبت به عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور، استقرار نظامیان سوری در مرزهای فلسطین اشغالی و اردن است، موردی که اگر اتفاق بیفتد، تل‌آویو را به شدت نگران می‌کند و در کل،‌مسیر کمک‌های نظامی و لجستیکی از جنوب به تروریست‌ها بسته خواهد شد.