kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳

بدون ایمان و تدبیر نمی‌شود گامی برداشت

تیم ملی ایران در حالی پا به ‌جام جهانی گذاشت که بعد از مسجل شدن صعود و به دست آوردن جواز حضور، نسبت به خیلی از تیم‌های صعود کرده و حریفان مستقیم کمترین تعداد بازی تدارکاتی و اردوهای آمادگی را داشت.


سیدمحمدسعید مدنی - روسیه

اینکه چرا این اتفاق افتاد و دلایل این مشکل اساسی چقدر داخلی و مدیریتی است و چقدر آن به دلایل مشکلات دیپلماتیک و سیاسی است بحثی است که در این مقال مختصر نمی‌گنجد. اینجا حرف ما چیز دیگری است. هیچ عقل سلیمی در تاثیر مثبت بازی‌های تدارکاتی و اردوهای آمادگی شک ندارد اما اینکه تصور شود هرچقدر بر کمیت بیافزاییم کیفیت نیز ارتقا می‌یابد و بر عکس ‌اشتباه است.
برای رسیدن به موفقیت و تحقق هدف نه در فوتبال که در همه جا و هرجا عوامل و شرایط دیگری هم لازم است که اگر فراهم آید می‌‌تواند حتی بسیاری ناداشته‌ها را جبران کند.
یکی از اینجاها و صحنه‌ها که نباید هرگز فراموش شود و عده‌ای هم در خارج مغرضانه و هم در داخل بیشتر ساده‌لوحانه و خام‌اندیشانه سعی می‌کنند فراموش شود، جنگ تحمیلی هشت‌ساله است. آنجا که ملتی تنها و دست خالی در برابر هجوم بی‌امان و قلدرمآبانه و صدالبته ناجوانمردانه دشمنی سرتاپا مجهز و مورد حمایت همه قدرت‌های غدار و ستم‌پیشه- و البته حامی حقوق بشر و دغدغه‌مند صلح جهانی!!- سربلند و پیروز از میدان خارج شد.
تردیدی نیست که رمز و علت این پیروزی و خلق این حماسه و شگفتی‌سازی شانس و اقبال خوش این ملت و بدشانسی و بخت خفته دشمن نابکار نبود.
دنیا بر اساس شانس و اقبال اداره نمی‌شود. بر کار دنیا حساب و کتاب حاکم است. قانون و سنت در تاروپود آن جاری است. خدایی حکیم و مدبر خالق این دنیاست. برخلاف نگاه ظاهربینان و سطحی نگران این فقط امکانات مادی و شرایط و ابزار ظاهری نیست که علی‌رغم اهمیتی که دارند پیروزی‌ساز و فتح‌آفرین هستند بلکه مهم‌تر از اینها انگیزه و همت و اراده منبعث از ایمان به هدف و بالاخره حاکمیت تدبیر و عقلانیت در امور است که عامل اصلی است.
اگر اینها نباشد با پول بی‌حساب و خرج بی‌کتاب و ریخت‌وپاش و اسراف و بریزوبپاش هیچ قدمی نمی‌توان برداشت و هیچ پیروزی را نمی‌توان خلق کرد و هیچ هدفی را نمی‌توان محقق ساخت.
رمز پیروزی و سرفرازی ایران در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس را در اینجا و این مسایل باید جست‌وجو کرد و تاریخ از این مثال‌ها فراوان در دفتر خود ثبت کرده است. تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی برخلاف بسیاری از تیم‌ها برای مثال همین عربستان که سنگین‌ترین باخت دور اول مسابقات جام جهانی را متحمل شد بازی تدارکاتی به اندازه کافی نداشت. اردوهای آمادگی گرانقیمت مثل خیلی تیم‌های دیگر تشکیل نداد اما برای رسیدن به هدفش انگیزه داشت و مصمم بود. تدبیر و برنامه داشت و... همین‌ها و امثال آن مثل نظم تیم.