kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
یک مسئول انجمن حمل و نقل ریلی:

قیمت بلیت قطار 10 درصد گران شد

عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی گفت: از ابتدای تیرماه 10 درصد به قیمت بلیت قطارها اضافه شده است.




به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا شیخ‌طاهری در حاشیه ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهار کرد: یکی از مشکلات صنعت ریلی عدم توجه دولت به توسعه ناوگان است؛ توسعه زیرساخت‌ها توسط دولت به خوبی انجام شده است، اما دولت به اندازه‌ای که به توسعه زیرساخت‌ها توجه دارد، تا به توسعه ناوگان توجه نکرده است.
وی اشاره به اینکه نگاه‌ها در حوزه حمل و نقل مسافری ریلی همچنان دولتی مانده است، گفت: بخش خصوصی و دولتی ناکارآمدی‌ها را به دوش یکدیگر می‌اندازند و این منطقی نیست، در حالی که هر یک برای رشد صنعت وظایفی دارند.
عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی درباره پیشنهاد شرکت‌های ریلی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار، بیان کرد: آخرین بار زمستان 94 بود که قیمت‌های بلیت قطار افزایش یافت. هر سال در کشور ما تورمی حدود 10 درصد وجود دارد و از آنجا که هزینه‌های نیروی انسانی برای شرکت‌های ریلی در کنار هزینه‌های ارزی مدنظر است، ضرورت دارد نسبت به افزایش قیمت بلیت قطارها و واقعی شدن نرخ‌ها بازنگری شود.
شیخ‌طاهری بیان کرد: ضرورت داشت در سال‌های 95 و 96 بسته به میزان تورم نسبت به افزایش اندک قیمت بلیت قطارها اقدام می‌شد که نشد. بنابراین تراز شرکت‌های مسافری ریلی منفی شد و اگر این ادامه داشت، شرکت‌ها زیان‌ده‌تر می‌شدند.وی افزود: امسال ابتدا مقرر شد پیشنهاد افزایش میانگین 20 درصدی قیمت بلیت قطار در دستور کار قرار گیرد، در حالی که دستمزد پرسنل هر ساله حدود 10 درصد افزایش داشته است.عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی اضافه کرد: متاسفانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با افزایش 20 درصدی بلیت قطار موافقت نکرد و فقط با رقم 10 درصد موافقت شد که ما به افزایش 10 درصدی نرخ‌ها معترض هستیم.
شیخ‌طاهری با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مابه‌التفاوت افزایش 10 درصدی قیمت بلیت‌ها را با افزایش بهره‌وری جبران کنیم، گفت:‌ افزایش 10 درصدی نرخ بلیت قطار از اول تیر ماه اعمال شده است.
به گفته وی، واگن‌های بالای 30 سال باید ایمن‌سازی و بازسازی شود و توجه شود که خارج‌سازی آنها در دستور کار نیست زیرا اگر تعمیر کامل شوند، این واگن‌های مسافری تا 15 سال دیگر امکان ادامه فعالیت دارند.عضو هیئت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی با بیان اینکه شرکت‌های ریلی توان مالی این بازسازی‌ها را ندارند، ادامه داد: در حال حاضر 400 دستگاه واگن با عمر بالای 30 سال در ناوگان مسافری فعال است که اغلب مربوط به شرکت رجا است و بازسازی آنها 300 میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد.در همین راستا، سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره ایمن‌سازی واگن‌های بالای 30 سال اظهار کرد: دستورالعملی در این‌باره وجود دارد که از سال 94 ابلاغ شده است و حال اگر شرکتی اعلام کرد که پول ایمن‌سازی ندارد، پس باید واگن‌های با عمر بالای 30 سال خود را از ناوگان خارج کند.
وی با تاکید بر اینکه راه‌آهن نمی‌تواند مسئولیت سیر واگن ناایمن را بپذیرد، گفت: هر واگنی ایمن باشد، اجازه سیر در شبکه را دارد.