kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
داستان‌پردازی تازه آل سعود علیه دوحه:

قطر آبستن کودتاست!

سعودی‌ها که طی یک‌سال گذشته سیاست‌های تند خود در قبال قطر را«شکست‌خورده» دیده‌اند، این بار اعلام کرده‌اند اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد، عده‌ای در دوحه به دنبال یک کودتای حساب شده علیه امیر قطر هستند!




 عربستان به همراه سه کشور عربی دیگر از خرداد سال گذشته قطر را محاصره کرده‌اند. ریاض تصور می‌کرد که با این اقدام می‌تواند دوحه را وادار به عقب‌نشینی کرده و به اصطلاح این کشور را هم مطیع خود کند. اما به گفته دوست و دشمن در این مسیر عربستان شکست خورده و  قطر با کمک ایران، ترکیه و برخی کشورهای دیگر موفق به شکستن محاصره سعودی‌ها شده است. در این شرایط خبر رسیده که ریاض داستان تازه‌ای برای مقابله با قطر به راه انداخته است.
روزنامه «الیوم السابع» مصر به نقل از منابعی در بین مخالفان دولت قطر که به ادعای این روزنامه، روابط محکمی با منابع سیاسی در دوحه داشته و نزدیک به «تمیم بن حمد»، امیر قطر هستند، نوشته که طی ساعت‌های آینده بیانیه «بسیار مهمی» از کاخ «الوجبه» قطر صادر خواهد شد که همانند زلزله‌ای ارکان نظام حاکم در این کشور را به لرزه خواهد درآورد. به نوشته الیوم السابع، رسانه‌های اسپانیایی و ایتالیایی هم اطلاعات موثقی در رابطه با وجود اختلافات شدید در داخل خاندان حاکم قطر منتشر کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، این اختلافات به دلیل تداوم بحران کنونی و وخامت اوضاع اقتصادی قطر بوده است، به گونه‌ای که تاثیر منفی در ایجاد زیرساخت‌های جام جهانی 2022 گذاشته است. قطر میزبان جام جهانی 2022 است. این روزنامه مصری سپس به وب سایت خبری «نوتیتاریو» اسپانیا ارجاع کرده و به نقل ازاین وبسایت نه چندان مشهور و معتبر نوشته، بیانیه‌ای که به‌زودی از کاخ الوجبه صادر خواهد شد، احتمال دارد «محمد بن حمد»، پسر دیگر امیر سابق قطر را به عنوان جانشین تمیم تعیین کند.
براساس ادعای این روزنامه، «حمد بن جاسم»، نخست‌وزیر اسبق قطر پشت تحرکات مشکوک برای تغییر امیر این کشور قرار دارد. الیوم السابع می‌نویسد، بن جاسم با شخصیت‌های مهمی در ایتالیا جهت تدارک یک کودتای احتمالی در داخل قطر دیدار کرده است و نخست‌وزیر اسبق قطر از تصمیمات امیر قطر که به نفع منافع مردم این کشور نبوده، انتقاد داشته است.
الیوم السابع مدعی است که براساس اطلاعاتی که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی متعلق به مخالفان و اپوزیسیون قطر منتشر شده، تمیم بن حمد و مادرش «موزه»، به شدت از کودتا در قطر می‌ترسند، به همین دلیل امیر قطر نیروهایی از ایران و ترکیه را به دوحه آورده تا از او حمایت کنند! روزنامه مذکور به نقل از منابعی در کشورهای عربی خلیج فارس نوشته که امیر قطر از ترس اینکه علیه او کودتا شود، سفرهای خارجی خود را کم کرده است. ادعای وقوع کودتای احتمالی در قطر از سوی این روزنامه مصری، مورد استقبال رسانه‌های سعودی از جمله روزنامه «سبق» قرار گرفته است.