kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

اروپا با وضع تعرفه سنگین بر کالاهای آمریکایی جنگ تجاری ترامپ را تلافی کرد

اتحادیه اروپا همزمان با انتقاد از جنگ تجاری آمریکا علیه خود، با وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای آمریکایی جنگ تجاری ترامپ را تلافی کرد.



ترامپ  از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان «ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی» کشورش یاد می‌کرد و با شعار «اول آمریکا» وعده می‌داد این «مناسبات تجاری نابرابر» را تغییر خواهد داد.
وی بعد از حضور در کاخ سفید همین وعده‌ها را بدون توجه به هشدارها عملی کرد و جنگ تجاری جدی را با اروپا، کانادا، مکزیک و چین شروع نمود.
ازهفته گذشته، جنگ تجاری چین و آمریکا رسما عملیاتی شد و ترامپ ضمن متهم کردن چین به سرقت حق مالکیت معنوی، تعرفه 25 درصدی را برای واردات کالاهای چینی وضع کرد. کاخ سفید سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت مقابله به مثل چین، تعرفه‌های بیشتری را وضع خواهد کرد. تعرفه جدید آمریکا علیه کالاهای چینی شامل 800 کالاست. ترامپ پیش از این قصد داشت تعرفه 50 میلیارد دلاری را علیه واردات 1300 نوع کالای چینی اعمال کند. او همچنین اخیرا تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از کانادا، مکزیک، اروپا و ژاپن را افزایش داده که با مخالفت شدید متحدان آمریکا مواجه شده است. در مقابل چین نیز از تصمیم خود برای اعمال تعرفه اضافه 25 درصدی بر 659 محصول آمریکایی با ارزش 50 میلیارد دلار و در واکنش به تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات محصولات چینی خبر داده است. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده تعرفه 34 میلیارد دلاری بر واردات از آمریکا شامل محصولات کشاورزی نظیر سویا که از 6 جولای اعمال خواهد شد و تعرفه 16 میلیارد دلاری دیگر نیز بر نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و برخی محصولات پالایشگاهی نیز متعاقبا اعلام می‌شود.چین در ماه آوریل نیز اعمال تعرفه 25 درصدی بر 106 محصول آمریکایی را اعلام کرد. ترامپ دیروز گفت موفق شده 7 تریلیون دلاری را که دولت قبل حیف و میل کرده به کشورش بازگرداند.
اروپا
«اتحادیه اروپا» اما دیروز بعد از چین و درمقابله با جنگ تجاری آمریکا تعرفه‌ها بر کالاهای آمریکایی را با حمله دیگری از سوی یکی از مقام‌ها به سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ آغاز کرد. بر اساس این گزارش از اولین ساعات روز جمعه(دیروز) برای وارد کردن بعضی از کالاهای آمریکایی به ارزش دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار، تعرفه وضع شده است.تعرفه‌ها بر واردات کالاهایی چون آب پرتقال، موتورسیکلت و مشروبات الکلی آمریکایی وضع شده است.
همزمان یک مقام اتحادیه اروپا به سیاست‌های اقتصادی رئیس‌جمهوری آمریکا حمله کرد. «ژان کلود یانکر»، رئیس‌کمیسیون اروپا، گفت تعرفه گمرکی که آمریکا بر کالاهای اروپایی بسته مخالف «همه تاریخ و هر منطقی» است. دولت ترامپ در ماه مارس(فروردین) اعلام کرد که برای واردات فولاد به آمریکا 25 درصد و برای آلومینیوم 10 درصد تعرفه وضع خواهد کرد.وضع تعرفه‌ها برای مدتی به تاخیر افتاد اما در نهایت دولت آمریکا از اول ماه ژوئن(11 خرداد) تعرفه‌ها را وضع کرد که بیش از همه بر کشورهای دوست آمریکا مثل کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اثر می‌گذارد.
«یانکر» که پیشتر هم این اقدام را نقد کرده بود. روز پنجشنبه هم گفت که اقدام اتحادیه اروپا دربرابر آمریکا باید «واضح و به اندازه باشد.»
ارزش واردات آمریکا از اتحادیه اروپا که حالا مشمول تعرفه شده، نزدیک به سه برابر رقمی است که اتحادیه اروپا از واردات از آمریکا شامل حال تعرفه کرده است.یانکر که در پارلمان ایرلند سخنرانی می‌کرد، گفت که اتحادیه اروپا برای محافظت از خود و حفظ تعادل باید اقدامات لازم را انجام دهد.اروپایی‌ها بر واردات کالاهایی چون، توتون، موتور هارلی داویدسون، کره بادام زمینی و نوعی از توت 25 درصد مالیات بسته‌اند. اروپا همچنین بر کالاهایی چون ماشین لباسشویی، کفش و بعضی از اقلام پوشیدنی آمریکا تعرفه‌ای 50 درصدی بسته است.