kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
برای شرکت در اجلاس سیکا

روحانی عازم چین شد

رئیس‌جمهور به منظور حضور در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به چین رفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور با بدرقه رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به منظور شرکت در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا موسوم به اجلاس «سیکا» عازم شانگهای چین شد.
رئیس‌جمهور را در این سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه،‌ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، اکبر ترکان، حمید ابوطالبی،‌ محمد نهاوندیان و حسین فریدون همراهی می‌کنند.
در مراسم بدرقه رسمی رئیس‌جمهور در فرودگاه مهرآباد، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئيس دفتر مقام معظم رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، نعمت‌زاده وزیر صنعت و شهیندخت مولاوردی حضور داشتند.
به گزارش تسنیم، اجلاس سیکا امروز در دو نوبت صبح و عصر در شانگهای برگزار می‌شود که رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از جمله سخنرانان اصلی این اجلاس است.
پیش از این خبرگزاری شین‌هوا، گفته بود که در نشست آینده سیکا، 11 رئیس کشور، یک رئیس دولت و 10 نفر از روسای سازمان‌های بین‌المللی شرکت خواهند کرد.
همچنین رئیس‌جمهور روز گذشته پیش از ترک تهران به مقصد چین در جمع خبرنگاران درباره اهداف و برنامه‌های سفر به شانگهای گفت: اصل سفر برای شرکت در کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به سیکا است که در شهر شانگهای برگزار می‌شود.
وی مدت این اجلاس را 2 روز خواند و افزود: شرکت من در اجلاس به دعوت رئیس‌جمهور چین صورت می‌گیرد که در این اجلاس علاوه بر حضور در برگزاری این مراسم در روز بعد دیدارهای دوجانبه‌ای نیز خواهم داشت.
رئیس‌جمهور در خصوص اهمیت سفر به چین تصریح کرد: حضور ما در این کنفرانس اهمیت دارد چرا که روز به روز کنفرانس‌های منطقه‌ای از اهمیت بیشتری هم از نظر سازمان ملل و جامعه جهانی و هم از لحاظ تاثیرگذاری برای صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای و هم از نظر روابط با چین برخوردار می‌شوند.
روحانی با بیان «روابط ما با چین از اهمیت فراوانی برخوردار است» اظهار داشت: سال‌هاست که روابط  تجاری و اقتصادی به سمت کشورهای شرق به خصوص هند، ژاپن و چین است و در این بین چین نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که روابط گسترده‌ای را داریم هم در انرژی و هم در صنایع و هم در علم و تکنولوژی که در همه این زمینه‌ها روابط ما با چین بسیار خوب است، باید این روابط حفظ و گسترش یابد، چین از اعضای 5+1 در مذاکرات هسته‌ای است و از این نظر اهمیت خاص خود را دارد.
در ادامه این سفر رئیس‌جمهور در بدو ورود از سوی معاون وزیر خارجه چین،‌ معاون شهردار شانگهای، سفیر کشورمان در چین و دیگر مقامات ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.
از برنامه‌‌های رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به شانگهای چین علاوه بر سخنرانی در چهارمین اجلاس سران سیکا با برخی از مقامات شرکت‌کننده در این اجلاس، ایرانیان مقیم چین اعم از تجار، مدیران شرکت‌های ایرانی و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و برخی نخبگان چینی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
همچنین وی قرار است در این سفر و در دیدار رسمی با همتای چینی خود مهمترین مسائل و موضوعات در زمینه ارتقا و گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی میان تهران - پکن را مورد بررسی قرار دهد.
دیدار روحانی و پوتین
در شانگهای
رسانه‌های روسیه از ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه در جریان سفر به شانگهای خبر دادند.
روزنامه «روسیسکایا گازتا» نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو مجمع تعامل و تدابیر اعتماد در آسیا به شانگهای سفر می‌کند با «حسن روحانی» رئيس‌جمهور اسلامی ایران و همچنین سران چین، مغولستان، افغانستان و عراق دیدار خواهد کرد.
گفتنی است نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود، در حال حاضر این سازمان 22 عضو دارد و دربرگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.