kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶

بنزین‌هایی که مصرف نشدند اما آلودگی تولید کردند! (خبر ویژه)

سازمان محیط‌زیست به کجا خدمت می‌کند؟!
رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست در اظهارنظری مغایر با سخنان قبلی خود و اطلاعیه سازمان متبوعش اعلام کرد: بنزین وارداتی را تست نکرده‌اند.
یوسف رشیدی که یکی از مخالفان سرسخت بنزین تولید داخل محسوب می‌شود، تاکنون مصاحبه‌های متعددی با ادبیات مشابه در خصوص آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و سرطان‌زا‌یی آنها داشته است. وی همچنین اظهار داشته: «سازمان متبوعش تاکنون بنزین پتروشیمی یا بنزین توزیعی در کشور را تست نکرده‌اند اما از آلایندگی این بنزین‌ها اطمینان قطعی دارند(!)
رشیدی در مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس، اظهارات خود در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نفت را هم تکذیب کرد و گفت: «هرگز نگفته است بنزین وارداتی مطابق استاندارد یورو4 است.»
وی همچنین با تاکید ویژه اعلام نمود: «قطعا بنزین پتروشیمی‌ها در تهران نیامده. اما این موضوع که اخیرا گفتم برای کشور بود و برای تهران نیست. زیرا دوباره تاکید می‌کنم که بنزین پتروشیمی اصلا به تهران نیامده است و بنزین تهران از 2 پالایشگاه اراک و تهران تامین می‌شود اما این موضوع که در جلسه اخیر گفتم مربوط به عرضه بنزین پتروشیمی‌ها در کشور بوده است.» البته رشیدی توضیح نداد در شرایطی که بنزین پتروشیمی در تهران و کلان شهرها اصلا توزیع نشده چطور می‌توانسته موجب آلودگی هوا و محیط‌زیست شود؟!
شایان ذکر است، پیش از این پایگاه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست از قول معصومه ابتکار اعلام کرده بود: «بنزین آلوده پتروشیمی مهمترین عامل آلودگی هواست. از همین رو در حال حاضر در سه شهر تهران، کرج و اراک بنزین استاندارد (وارداتی) توزیع می‌شود.»
البته قائم مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش نیز پیشتر با اشاره به بی‌توجهی مسئولان وزارت نفت به استاندارد اجباری 4904 درخصوص عرضه و واردات بنزین خبر داده بود: «متاسفانه باید گفت نمونه‌های بنزین وارداتی نشان می‌دهد که این محصولات نه آزمون آروماتیک و نه آزمون بنزن را می‌گذرانند به طوری که مشخصات بنزین‌های وارداتی نشان از بنزین‌هایی با استاندارد یورو 2 را دارند.»
سالاری همچنین اعلام نموده بود: «از طرف دیگر اگر به نتیجه آزمونی که از سوی فروشنده ارائه می‌شود استناد کنیم، این نتایج نشان می‌دهد که انحراف جدی با استاندارد یورو 4 دارد، بنابراین مشخص است که شاخص‌های زیست‌محیطی در بنزین‌های وارداتی مورد آزمون قرار نمی‌گیرد.»
با اعتراف یوسف رشیدی، اکنون سازمان محیط‌زیست باید پاسخ دهد به چه دلیل به جوسازی گسترده بر ضد شرکت ملی پالایش و پخش اقدام ورزیده و ضمن «سرطانزا» خواندن بنزین تولید داخل، زمینه‌سازی رسانه‌ای وسیعی به منظور باز شدن مسیر واردات روزی 10 میلیون لیتر بنزین با استاندارد مشابه محصول داخلی، یورو 2 را مدیریت کرده است.
گفتنی است ابتکار، رئیس فعلی سازمان محیط‌زیست، یوسف رشیدی را از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به سازمان محیط‌زیست منتقل و به عنوان مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست منصوب کرده است.
چندی پیش پایگاه روز آنلاین وابسته به برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب خارج‌نشین از اعطای جوایز متعدد اروپایی به معصومه ابتکار در بدو شروع به کار در سازمان محیط‌زیست ابراز تعجب کرده بود.
روز آنلاین نوشته بود: به فاصله 48 ساعت پس از انتشار خبر اعطای نشان مجلس فرانسه به معصومه ابتکار، دانشگاه ییل در آمریکا اعلام کرد، رتبه سلامت محیط‌زیست ایران طی ده سال گذشته تا امروز، 63 پله سقوط کرده است! رادیو فردا (ارگان رسانه‌ای وابسته به دولت آمریکا) در گفتگو با ولفگانگ نویمان، بنیانگذار بنیاد جهانی، تلاش کرد از این موضوع ابهام‌زدایی کند. نویمان در قسمتی از مصاحبه خود در دفاع از اهدای جایزه به معصومه ابتکار گفت: «همه می‌دانند که بخصوص در چند سال اخیر، تکنولوژی جدید و پیشرفته در بسیاری از زمینه‌ها مثل محیط‌زیست وارد ایران نشده است.» با چنین منطقی این سؤال مطرح می‌شود که چرا نویمان جایزه خیرخواهانه‌اش را به محمدجواد محمدی‌زاده و یا فاطمه جوادی، دو رئیس دیگر سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این 8 سال اهداء نکرده؟ به هر حال این دو نیز با همین محدودیت‌ها مواجه بوده و دستاوردشان در نهایت چندان هم بدتر از ابتکار نبوده است!
حال سؤال اصلی این است که آیا میان این ادای دین اروپایی‌ها و پرونده میلیارد دلاری واردات بنزین ارتباطی وجود دارد؟