kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
بر اساس آمار بانک مرکزی

مبلغ چک‌های برگشتی در اردیبهشت ماه 55 درصد افزایش یافت

براساس آمار بانک مرکزی، بیش از 1/4 میلیون فقره چک در اردیبهشت ماه در کل کشور برگشت داده شد که مبلغ این چک‌های برگشت خورده نسبت بـه ماه قبل بیش از۵۵ درصدافزایش داشته است.


به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آمارهای بانک مرکزی در اردیبهشت ١٣٩٧، در کل کشور بیش از 9/9 میلیون فقره چک به ارزشی حدود ٧٩٤ هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 47/4 درصد و 70/3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این ماه 53/9 درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده که به‌ ترتیب با 36/9 درصد، 9/4 درصد و 7/6 درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین 68/1 درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (57/5 درصد)، اصفهان (5/5 درصد) و خراسان رضوی (5/1 درصد) مبادله شده که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.
در اردیبهشت ماه ١٣٩٧، در کل کشور حدود 8/5 میلیون فقره چک بـه ارزشی حدود ٦٥٥ هزار میلیارد ریال وصول شد که نسبت به ماه قبـل از نظـر تعداد و مبلـغ بـه ترتیب 47/3 درصد و ۷۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس در ماه مورد گزارش، در کل کشور 85/6 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 82/5 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.
همچنین در این ماه، در کل کشور بالغ بر 1/4 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بـر ١٣٩هزار میلیارد ریال برگشت داده شد که نسبت بـه ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 49/6 درصد و 55/1 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس در ماه مورد گزارش، در کل کشور 14/4 درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و 17/5 درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده
 شده است.
گفتنی است رشد بیش از 55 درصدی مبلغ چک‌های برگشتی که رقمی نزدیک به 14 هزار میلیارد تومان را بالغ می‌شود، نشانه‌ای از تعمیق رکود در اردیبهشت ماه سال جاری
 است.