kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی

نخستین سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در بناب راه‌اندازی شد

نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره گاما با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در بناب مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از بناب، نخستین سامانه پرتودهی صنعتی چند منظوره گاما (طرح ملی) که به همت و تلاش کارشناسان صنعت هسته‌ای کشور طراحی و ساخته شده با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی رسما فعالیت خود را در سامانه بناب واقع در استان آذربایجان شرقی آغاز کرد. مهم‌ترین کارکرد این سامانه جلوگیری از فاسد شدن محصولات کشاورزی، استریلیزاسیون تجهیزات پزشکی و مواد غذایی و نیز نگهداری طولانی‌مدت از این محصولات به صورت سالم است که این امر مفید بودن و اهمیت بالای این سامانه را مشخص می‌کند.
معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی نخستین سامانه پرتودهی پرتابل کشور در بخش غلات اظهار کرد: هم‌اکنون 300 مرکز پرتودهی در سطح دنیا مشغول فعالیت هستند. وی با بیان اینکه 110 مرکز پرتودهی در کشور چین فعالیت می‌کنند؛ اظهار کرد: 169 مرکز دیگر در 39 کشور جهان مشغول فعالیت هستند.
خلفی همچنین با بیان اینکه به زودی خط تولید در بخش غلات در نخستین سامانه پرتودهی پرتابل کشور راه‌اندازی می‌شود. اظهار امیدواری کرد در آینده با مشارکت بخش خصوصی تعدادی از اینگونه سامانه‌ها در کشور ساخته و راه‌اندازی شوند. بر اساس این گزارش در مراسم بهره‌برداری از نخستین سامانه ملی پرتودهی چند منظوره بناب از 15 صنعتگر هسته‌ای که برای راه‌اندازی این سامانه تلاش کرده بودند، با اهداء لوح تقدیر شد.