kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
دادستان ایرانشهر:

تعرض به41 زن و دختر در ایرانشهر صحت ندارد

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به دستور وزیر کشور برای پیگیری حادثه ایرانشهر گفت: نشست شورای تامین استان برای بررسی ابعاد موضوع برگزار شد و نتیجه اقدامات انجام‌شده اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمدهادی مرعشی در حاشیه نشست شورای تامین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در پی تجاوز به عنفی که از سوی بزهکاران ایرانشهر اتفاق افتاده یک نفر شاکی به دادسرا مراجعه کرده و بلافاصله پس از تشکیل پرونده در مدت چهار تا پنج ساعت نفر اول دستگیر و به جرم خود اعتراف کرده است.
وی ادامه داد: پس از شاکی اول، دو نفر دیگر به دستگاه قضایی شکایت کردند که می‌توان گفت این سه نفر با یکدیگر آشنا بودند.
معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این موضوع چهار مجرم دارد، تصریح کرد: از چهار مجرم یک نفر دستگیر و سه نفر متواری هستند.
مرعشی تاکید کرد: برای دستگیری سه نفر دیگر اقدامات و پیگیری‌های لازم در دست اجراست.
وی افزود: مولوی طیب در نماز عید فطر با اطلاعات کمی که داشت صحبت‌هایی در این خصوص مطرح کرد که در نتیجه به این موضوع در فضای مجازی دامن زده شد و جو شهرستان را ملتهب کرد.
معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پی این جوسازی‌ها تجمعی در مقابل فرمانداری توسط شماری از مردم ایرانشهر برگزار شد که فرماندار در میان آنان حضور یافته و توانست مردم را توجیه کند.
مرعشی افزود: با وقوع این حوادث روز یکشنبه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دستور داد تا استاندار سیستان و بلوچستان این موضوع را به جد پیگیری کند.
وی اظهار داشت: سه نفر دیگر شناسایی شده‌اند که به‌زودی پس از دستگیری به سزای اعمال خود خواهند رسید.
وی در رابطه با تناقض‌های مطرح شده در آمارهای اعلامی از سوی مسئولان، گفت: آمار واقعی این است که این پرونده سه نفر شاکی و چهار نفر متهم دارد که از این چهار نفر یک نفر دستگیر شده و سه نفر دیگر متواری هستند.
به گزارش ایرنا، روز جمعه 26 خرداد مولوی طیب امام جمعه اهل تسنن ایرانشهر در خطبه‌‌های نماز عید از تجاوز به 41 دختر در این شهرستان خبر داد که اخبار ضد و نقیض در این ارتباط در فضای مجازی منتشر شد که البته هیچ‌کدام هم مورد تایید قرار نگرفته است.
در پی انتشار این خبر حدود 50 نفر از مردم ایرانشهر در اعتراض به این اتفاق که مورد تایید هم قرار نگرفته است در مقابل فرمانداری تجمع و خواهان ‌اشد مجازات برای ربایندگان شدند. یکی از معترضان تهدید کرد که اگر تا پنج روز آینده عوامل دستگیر و اعدام نشوند خودمان سلاح در دست گرفته و با آنان برخورد خواهیم کرد.
فرماندار ایرانشهر نیز در میان تجمع‌کنندگان حضور پیدا کرد و به تجمع‌کنندگان قول داد که پیگیر این موضوع به صورت جدی هست و با مجرمان برخورد خواهد شد که در نتیجه تجمع‌کنندگان با صحبت‌های فرماندار قانع و به تجمع پایان دادند.پس از این موضوع دادستان عمومی و انقلاب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان سوءقصد به 41 دختر و زن در شهرستان ایرانشهر را تکذیب کرد و گفت: تنها سه نفر شاکی خصوصی تاکنون برای این موضوع به دادسرا مراجعه کرده‌اند و فقط یک نفر تاکنون دستگیر
 شده است.
حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد روز یکشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: دادستانی قبل از اینکه این موضوع در نماز جمعه اهل سنت مطرح شود ورود کرده و بر اساس شکایتی که از قبل مطرح شده دستور شناسایی و دستگیری متهمان صادر و یک متهم روز پنجشنبه دستگیر شد.
وی افزود: تا کنون سه نفر تحت عنوان آدم‌ربایی و تجاوز به عنف شکایت کرده‌اند که اتهامات مطرح شده از سوی آنان مربوط به یکی دو روز اخیر نبود و یکی از خانم‌ها مدعی شد دی ماه پارسال، یکی دیگر اردیبهشت و دیگری خردادماه مورد تجاوز قرار گرفتند.
حجت‌الاسلام موحدی ادامه داد: این در حالی‌است که از سه شاکی یادشده فقط یک نفر حاضر به انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی شده است.
دادستان عمومی و انقلاب زاهدان گفت: متهمان بر اساس اظهارات شکات چهار نفر هستند که یکی از آنان که مالک خودرو و جزو عوامل اصلی بوده دستگیر و سه نفر دیگر نیز شناسایی و دستور دستگیری آنان صادر شده است.
موحدی‌راد افزود: مردم باید هوشیار و آگاه باشند و تحت تاثیر فریب فردی که خود را مسئول یکی از شبکه‌های فضای مجازی معرفی کرده و در خارج از کشور ساکن و جزو معاندان نظام است برای تجمع و تحصن، قرار نگیرند و اجازه دهند دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی در فضایی آرام و بر اساس قانون به این مسایل رسیدگی کند و مطمئن باشند که این پرونده با جدیت پیگیری قانونی می‌شود.
امام جمعه مسجد نور اهل سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: هیچ‌کس اکنون حق تجمع ندارد زیرا فرصت‌طلبان بسیاری برای سوءاستفاده در کمین نشسته‌اند.
مولوی محمد طیب ملازهی در جمع شماری از جوانان معترض به تجاوز به چند دختر ایرانشهری، تصریح کرد: اجازه دهید در فضایی آرام تحقیقات لازم انجام و کسانی که در این زمینه مجرم هستند دستگیر شوند و به سزای اعمالشان برسند و هرکسی راه نیفتد و بی‌قانونی کند، دقت کنید خدای ناکرده احساسات بر کسی غالب نشود و دست به اعمالی بزند که فردا پشیمانی به دنبال داشته باشد.
مولوی طیب گفت: مسئولان قول داده‌اند که این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنند و مجرمان را به سزای اعمالشان خواهند رساند.
تعقیب قضایی عامل انتشار خبر کذب تجاوز به تعدادی از بانوان در ایرانشهر
دادستان کل کشور با تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادي از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومي دادستاني كل كشور، حجت‌الاسلام جعفر منتظری درباره خبر منتشر شده مبنی بر تجاوز به تعدادي از بانوان در شهرستان ایرانشهر، گفت: مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به‌عمل آوردم موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌شود.
منتظری افزود: شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟
وی با ابراز تاسف از اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشا صحیحی ندارد مامور هستند، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه‌یابی شود.
دادستان کل کشور از دستور به مراجع ذی‌صلاح قضایی برای یافتن منشا و تحت تعقیب قرار گرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهامی تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.
وی به همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند توصیه کرد در بیان مطالبی که جنبه خبری دارد حتما صحت و سقم قضیه را بررسی کنند.منتظری گفت: همه بدانند در صورت انتشار یک خبر کذب این‌چنینی که آثار و تبعات سوءاجتماعی دارد قطعاً موضوع قابل تعقیب خواهد بود.