kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

دعوت سوریه از ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد دعوت سوریه از ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در دستور کار قرار دارد.


مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره علیرضا عسگری تبعه ایرانی ربوده شده در ترکیه گفت: در مورد آقای عسگری در همان زمانی که ایشان در ترکیه ناپدید شدند، ما نگرانی‌های خود را به مراجع بین‌المللی از جمله کمیته صلیب سرخ اعلام کردیم. این اقدامات کماکان ادامه دارد و موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بی نتیجه ماندن مذاکرات وین و این که برخی اعلام کرده‌اند که درباره رسیدن به توافق جامع خوش بین نیستند، اظهار داشت: گفت وگو‌ها در مسیر طبیعی ادامه دارد. از ابتدا اعلام کردیم که این گفت وگو‌ها سخت و پیچیده است اما مذاکرات به صورت جدی در جریان است و برای ما قابل پیش بینی بود که در این مرحله بحث ‌ها جدیتر می‌شود اما مصمم هستیم که مذاکرات به نتیجه برسد.
افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در توافق برد- برد مصمم است، عزم ایران در پیشبرد مذاکرات و احقاق حقوق هسته‌ای کشورمان بر همان اساس باقی است .
سخنگوی وزارت امور خارجه در پرسشی درباره مناظره تیم فعلی مذاکره‌کننده و تیم پیشین که از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، گفت: مناظره بین مسئولین مذاکره کننده ما و منتقدین عملاً منتفی است. این موضوع زیر سوال بردن اصل مذاکره است و برای شروع مذاکره و شیوه مذاکرات اصلاً مفید نیست.
افخم درباره توئیت وزیر امور خارجه پس از مذاکرات وین و این که ظریف گفته است طرف مقابل در سال 2005 مذاکرات را از دست داده است، اظهار داشت: اگر ایجاد شائبه نسبت به این مذاکرات با بحث‌های داخلی و جناحی گره زده شود درست نیست. دوستان با نگاه ملی به مسئله نگاه می‌کنند. تیم مذاکره کننده و شورای امنیت ملی مجموعه تصمیم گیری در این باره هستند و این که بحث را جناح خاصی دنبال کند درست نیست.
افخم در پاسخ به سؤال دیگری در این باره که عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته است در مذاکرات وین، آمریکایی‌‌ها تاکید داشتند که ایران در مورد توافق موشکی مذاکره کند و ایران نپذیرفته است. آیا در این دور از مذاکرات هیئت آمریکایی مانع پیشرفت مذاکره شده است، گفت: در مذاکرات وین درباره موضوعات متعددی بحث شد. ما از ابتدا اعلام کردیم که درباره موضوعات دفاعی و موشکی بحث نمی‌کنیم و کار نیز بر همین اساس دنبال شد.
خبرنگاری درباره خرید یک ملک 16 هزار میلیارد تومانی از سوی سفیر ایران در نروژ و صحت این خبر سوال کرد و افخم پاسخ داد: ارقام در هر کشوری مربوط به آن کشور است، ملکی که خریداری می‌شود به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت می‌شود و باید متناسب با شئونات کشور، جایگاه و ترددهایی که صورت می‌گیرد در نظر گرفته شود. هم جای ملک، هم ساختمان، دسترسی ‌ها و کاربرد در خرید سنجیده می‌شود و به هر حال ملک مذکور به نام سفیر نیست بلکه به نام جمهوری اسلامی در نروژ است.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه  در ادامه این نشست تصریح کردکه دولت سوریه از ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دعوت کرده است.
افخم اعلام کرد: چنین برنامه‌ای در دستور کار است و در حال بررسی است و به محض اینکه تصمیم‌گیری شود اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بر موضع جمهوری اسلامی ایران که از ابتدا بر یافتن راهکاری سیاسی و سوری-سوری برای برون‌رفت از بحران این کشور بود، تأکید کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره گروه تروریستی بوکوحرام و اقداماتی که کشورهای اسلامی باید در ارتباط با این گروه تروریستی انجام دهند، گفت: مسئله تنها مربوط به یک گروه تروریستی نیست. گروه‌های تروریستی و افراطی خطری هستند که در همه مناطق وجود دارند.
وی افزود: ما همواره نگرانی خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده و گفته‌ایم که موضوع نیجریه مایه نگرانی شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افخم درباره سفر امیر کویت به ایران با اشاره به اینکه این سفر 10 و 11 خردادماه انجام می‌شود خاطرنشان کرد: سفر امیر کویت به ایران به دعوت روحانی است.