kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
رئیس سازمان انتقال خون ایران:

ایران از واردات خون بی‌نیاز شد

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: سالانه دو میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود و با این وضعیت احتیاجی به واردات خون نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر از شیراز، علی‌اکبر پورفتح‌الله در حاشیه برگزاری همایش مدیران کل انتقال خون کشور در جمع خبرنگاران افزود: البته باید به کمبودهای فصلی توجه داشته باشیم به طور مثال در ایام ماه مبارک رمضان و برخی دیگر از مناسبت‌ها میزان اهدای خون کاهش می‌یابد. اما کمبود پلاکت همچنان در کشور وجود دارد زیرا پلاکت را مستقیم از خون باید دریافت کرد و مدت زمان نگهداری آن نیز کوتاه خواهد بود. وی با بیان اینکه واردات فرآورده‌های خونی به کشور نداریم اما واردات بخشی از داروهای برگرفته از پلاسما را داریم، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حال تولید بخش زیادی از داروهایی هستیم که برگرفته از پلاسمای خون است.
رئیس سازمان انتقال خون درباره وضعیت اهدا خون از جانب بانوان در کشور، گفت: میانگین اهدا خون بانوان در جهان حدود 30 درصد است اما در سال 84 میانگین اهدا خون بانوان ایران 11 درصد بود و در سال گذشته به کمتر از پنج درصد رسید.
پور فتح‌الله تصریح کرد: آنچه که در بحث کمبود اهدای خون بانوان وجود دارد موضوع کم‌خونی بانوان در کشور است که در این خصوص نیز برنامه‌هایی در راستای توان اهدای خون بانوان کم خون در دست اجرا داریم.
وی افزود: نگاه ویژه ما در این خصوص ارائه قرص‌های آهن به بانوان کم خون و دعوت از آنها برای حضور در مرحله بعد برای اهدا است.
وی گفت: عمده مصرف خون کشور در بخش زنان و زایمان است.