kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
در نشست خبری پس از اعلام نتیجه انتخابات

مالکی: آماده‌ام با همه جریان‌های سیاسی عراق همکاری کنم

نخست‌وزیر عراق گفت: به درخواست‌های همه جریان‌های سیاسی این کشور از جمله کردها پاسخ می‌دهیم و آماده همکاری با همه این گروه‌ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نوری مالکی در اولین موضع‌گیری پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات پارلمانی عراق از همکاری ائتلاف دولت قانون با همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی سخن گفت و اعلام کرد، خواسته همه از جمله کردها طبق قانون اساسی برآورده می‌شود.
براساس نتایج نهایی و رسمی که کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی با تصاحب 95 کرسی از مجموع 328 کرسی، پیروز سومین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث شد.
اختلاف بین دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان عراق در هفته‌های اخیر بر سر نحوه تفسیر قانون اساسی در‌باره فروش نفت اقلیم کردستان بالا گرفته است. دولت مرکزی و حکومت اقلیم پیش از این هم برسر مسائلی چون مالکیت منطقه کرکوک اختلافاتی داشتند و سال گذشته حتی تا آماده‌باش نظامی نیروهای دوطرف در مرز مشترک پیش رفتند.
مقامات اقلیم کردستان، فروش نفت این منطقه را بدون اطلاع و کسب اجازه از بغداد، حق خود می‌دانند اما دولت مالکی معتقد است براساس قانون اساسی این کشور دولت اقلیم کردستان که ریاست آن را مسعود بارزانی برعهده دارد حق ندارد مستقلاً اقدام به فروش نفت کند و پول نفت فروخته شده، باید به خزانه دولت مرکزی برود.
از سوی دیگر یک فعال عراقی در واکنش به پیروزی مالکی در انتخابات گفت، مردم عراق به ائتلاف دولت قانون اعتماد دارند.
وی افزود، ائتلاف دولت قانون از این نقطه قوت خود در گفت‌وگو با گروه‌های سیاسی عراق به عنوان اهرم استفاده می‌کند و دولتی با اکثریت سیاسی تشکیل می‌دهد.بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز خرسندی نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی عراق از مسئولان این کشور خواست تا به روند تشکیل دولت پایبند باشند.سفارت آمریکا در عراق نیز با تبریک اعلام نتایج رسمی انتخابات مجلس عراق خواستار همکاری احزاب و احترام به رأی و خواست مردم شد. منابع آگاه عراقی اعلام کردند دولت مشارکت ملی به ریاست نوری مالکی تشکیل خواهد شد و گروه‌های سیاسی ممکن است به خاطر احراز پست‌های اجرایی از برخی از خطوط قرمز خود چشم‌پوشی کنند.
این درحالی است که سیدعمار حکیم بر اهمیت تشکیل دولت قدرتمند که گروه‌های سیاسی در آن شرکت کنند تأکید کرد.
حکیم بر ضرورت تبدیل ائتلاف ملی (شامل ائتلاف مالکی، ائتلاف حکیم و جریان صدر و ائتلاف ابراهیم جعفری) به ائتلافی تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری‌ها و تشکیل یک تیم واحد برای اداره کشور برای چهارسال آینده نیز تأکید کرد.
به گفته تحلیلگران تشکیل دولتی قدرتمند با مشارکت همه گروه‌های سیاسی درشرایط کنونی عراق که گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده در تلاش برای کشاندن بحران سوریه به عراق هستند بسیار حائز اهمیت است.