kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

نیروهای ویژه ارتش لیبی به کودتاچیان پیوستند

با پیوستن نیروهای ویژه ارتش لیبی به فرمانده شورشی این کشور، اوضاع سیاسی در این کشور پیچیده‌تر شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، «ونیس بوخماده» فرمانده نیروهای ویژه ارتش لیبی رسماً اعلام کرد که وی و نیروهای تحت امرش به «خلیفه حفتر» سرلشکر شورشی و فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش پیوسته‌اند. پیش از این، واحدهایی از نیروی زمینی و نیروی هوایی ارتش لیبی به حفتر پیوسته بودند. نظامیان هوادار این سرلشکر شورشی تاکنون عملیات خونینی را در شهر «بنغازی» علیه شبه‌نظامیان اسلامگرا انجام داده بودند. این نیروها در طرابلس نیز دوشنبه گذشته به پارلمان حمله کردند و مدتی آن را تحت اختیار داشتند.
ناآرامی‌های طرابلس و بنغازی 81 کشته و 150 مجروح بر جای گذاشت.
در ارتباط با سرنوشت شماری از نمایندگان ربوده شده پارلمان لیبی توسط نظامیان وابسته به حفتر گزارشی نرسیده است.
اما، سرلشکر بازنشسته شورشی که تاکنون کمتر جلوی خبرنگاران رسانه‌ها آفتابی می‌شد و سعی نمی‌کرد مسئولیت حملات طرفدارانش را بر عهده بگیرد، الان آشکارا در دفاع از این حملات حرف می‌زند. وی این حملات را «جنگ برای شرافت» خواند و گفت: هدف از جنگ برای شرافت، پاکسازی کشور از تندروها و تکفیری‌ها است.
وی همچنین وعده داد که نمایندگان دستگیر شده پارلمان و رهبران تندروها را به اتهام ارتکاب جنایت علیه مردم لیبی در خلال دوره مسئولیت‌شان، به دادگاه معرفی کند.
فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی افزود: هیچ کمکی از مصر یا الجزایر دریافت نکرده‌ام. سربازانی که با من همکاری می‌کنند، از چهار ماه قبل تاکنون حقوق نگرفته‌اند و حقوق و مزایای آنها قطع شده است. تنها چیزی که در اختیار ماست، سلاح و اعتماد به نفس است.
وی گفت که بخش‌های زیادی از ارتش حامی اوست. حفتر درباره مجلس لیبی نیز گفت: نوع مدیریت کنگره (مجلس) باعث شده که کشور وارد تونل تاریکی شود.
وی در ادامه گفت: پاکسازی لیبی از تکفیری‌ها و ظالمان یک وظیفه ملی است، من بیش از دو سال است که به فکر آغاز عملیات الکرامه (جنگ برای شرافت) بودم، لذا در این مدت به چند شهر لیبی سفر کردم تا بتوانم نیروهای خود را به سلاح و تجهیزات نظامی مجهز کنم.
«حفتر» در ادامه افزود: عناصر تندرو از کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، هند، مجارستان، انگلیس و ایتالیا به لیبی آمده و به گروه‌های افراطی پیوسته‌اند و تاکنون 40 تبعه خارجی که در کنار گروه‌های تکفیری می‌جنگیده‌اند، دستگیر شده‌اند.
وی تاکید کرد که برای رسیدن به قدرت تلاش نمی‌کند و هدفش نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری نیست. فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی درباره زمان پایان یافتن این عملیات نظامی که از بنغازی شروع و به طرابلس نیز کشیده شده است گفت که این عملیات وقت زیادی نمی‌گیرد.
وی گفت: به‌عنوان یک شهروند عربی، اولا موانعی که توسط تکفیری‌ها ایجاد می‌شود را نمی‌خواهیم و ثانیاً کسانی که در راستای تخریب مصر تلاش می‌کنند، مردم لیبی را خوشحال نمی‌کنند؛ چرا که مردم لیبی، مصر را می‌شناسند و روابطی قوی بین دو کشور برقرار است و ما تحت تاثیر آنچه که در مصر رخ می‌دهد، قرار نخواهیم گرفت.
فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش لیبی افزود: تفاوت بین مصر و لیبی این است که نظام در لیبی کاملاً فرو پاشیده و این کشور با سختی‌ها و مشکلات زیادتری مواجه است؛ اکنون ارتش و پلیس در لیبی از بین رفته است و گروه‌های افراطی آشکارا می‌گویند که تشکیل ارتش و پلیس را نمی‌خواهند.
در همین حال، انقلابیون لیبی اعلام کردند با هرگونه تلاش برای کودتا مخالفند.
برخی از کشورها از جمله عربستان و ترکیه سفارت‌های خود را در لیبی تعطیل کردند، اما آمریکا هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته است. در همین حال، یک مقام آمریکایی گفت که این کشور نیز سفارت خود را به دلایل امنیتی تعطیل می‌کند.