kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

توافق نظامی و اقتصادی روسیه و چین در شانگهای

رؤسای جمهور روسیه و چین در شانگهای دیدار و در خصوص مسائل مختلف سیاسی، نظامی، اطلاعاتی و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

روز گذشته پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به منظور شرکت در نشست سران شانگهای وارد این شهر شد. وی در حاشیه این نشست با «شی‌جین پینگ»، همتای چینی خود دیدار کرد که خروجی آن صدور یک بیانیه مشترک بود در این دیدار که مورد توجه رسانه‌های دنیا قرار گرفت طرفین در خصوص برخی همکاری‌های نظامی و اقتصادی به توافقاتی دست یافتند.
رهبران دو کشور دارای حق وتو همچنین در بیانیه مشترک خود نسبت به «سوءاستفاده» برخی کشورها از فناوری اطلاعات و ورود به حریم خصوصی افراد انتقاد کردند. نشست رسمی تعامل و اقدامات اعتمادساز در‌ آسیا امروز در شانگهای برگزار می‌شود. این نشست در سطح سران هر 4 سال یک بار و در سطح وزرای خارجه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. «سیکا» مخفف این نشست است.
در این سفر شماری از کارشناسان نظامی و تجار روسی تیم دولت مسکو را همراهی می‌کنند. قرار است پوتین در مراسم آغاز مانور نظامی-دریایی بزرگی که در چین برگزار می‌شود شرکت کند. ناوگان دریایی دو کشور نیز عملیات مشترک نظامی با یکدیگر برگزار خواهند کرد.
اهمیت سفر پوتین به چین در بحبوحه بحران اوکراین و اوج فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب علیه کرملین، کاملا ملموس است. نخست‌وزیر روسیه دیروز اعلام کرده بود اگر اروپا گاز روسیه را نخواهد، همه آن را به چین می‌فروشد!