kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

ارتش تایلند با کودتای آرام قدرت را به دست گرفت

ارتش تایلند طی اقدامی غیرمنتظره، در این کشور حکومت نظامی اعلام کرد و نظامیان در مراکز حساس پایتخت مستقر شدند.

به گزارش ایسنا، صبح دیروز واحدهای ارتش تایلند در مراکز حساس دولتی و غیردولتی، از جمله رادیو و تلویزیون این کشور مستقر شدند.
پس از این استقرار نیرو، بیانیه‌ای با امضای «پرایوس جان‌اوجا» فرمانده ارتش از طریق رسانه‌ها منتشر و در این بیانیه اعلام شد که هدف از این اقدام ارتش، «ایجاد ثبات در کشور» است. در این بیانیه، ارتش اختیارات گسترده‌ای به خود داد؛ ولی اعلام کرد که قصد کودتا ندارد.
تلویزیون تایلند که بیانیه ارتش را قرائت می‌کرد، به نقل از این بیانیه افزود: حکومت نظامی به منظور بازگرداندن نظم و آرامش برای مردم از هر گروهی، برقرار شده است.
در این بیانیه آمده است: لازم نیست مردم وحشت کنند، آنها همچنان می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند. بیانیه ارتش به قانون سال 1914 که امکان دخالت ارتش در دوره‌های بحرانی را می‌دهد، استناد کرده است.
ارتش تایلند از زمان پایان سلطنت مطلقه در سال 1933 تاکنون حداقل 11 کودتا انجام داده است.
در مورد سرنوشت خانم «یینگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر برکنار شده توسط دادگاه خبری نرسیده است. پس از این برکناری، یکی از معاونانش نخست‌وزیر موقت شد. نخست‌وزیر موقت نیز اعلام کرد، با اعضای کابینه‌اش «در یک جای امن» تشکیل جلسه می‌دهد. این اظهارات نشان می‌دهد که مقامات غیرنظامی تحت تعقیب هستند.
خبرهای تکمیلی از تایلند همچنان حاکی است، نظامیان یک تجمع اعتراضی حامیان دولت را به محاصره خود درآوردند.
ارتش تایلند در اقدامات تازه خود همچنین، فعالیت 10 شبکه تلویزیونی این کشور را تعطیل کرد. ارتش علاوه بر آن، اعلام کرد که حکومت نظامی تا بازگشت آرامش به کشور ادامه خواهد یافت.
حامیان و مخالفان دولت نیز به دستور ارتش از راهپیمایی منع شدند.