kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

هزینه تولیدمواد اولیه دارو ۴۰ درصد افزایش یافت

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات و تولید مواد اولیه دارو در بسیاری از قسمت‌ها حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.



اکبر ترکی در گفت ‌وگو با تسنیم در اصفهان با ‌اشاره به افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار داشت: گلوبال تعرفه‌ها و آن چیزی که برای تعرفه بهداشت و درمان در سال 97 تصویب شده 5 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: نظر جامعه پزشکی بر این مبنا است که زمانی که عدد و رقم بالاتر باشد به اندازه تورم هم باید تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، در حال حاضر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی با همین تعرفه‌های فعلی هم نمی‌توانند خود را اداره کنند.
وی با بیان اینکه بدهکاری بیمارستان‌ها بسیار بالا رفته است، تصریح کرد: قسمت‌های دارویی، آزمایشگاهی و پاراکلینیک و نیز عدم پرداخت بیمه‌ها توسط پزشکان یکی از بدهکاری‌ها است.
وی گفت: واردات و تولید مواد اولیه دارو در بسیاری از قسمت‌ها شاید 30 تا 40 درصد افزایش پیدا کرده است.
ترکی با ‌اشاره به تغییر نرخ دلار و تورم و افزایش آنها بیان کرد: دلار و تورم بر خرید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی و تخت‌های بیمارستانی اثر بیشتری گذاشته است.
وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های پزشکی خیلی بیشتر از تورم است، در حال حاضر تورم در قسمت بهداشت و درمان به دلیل ارائه خدمات دو برابر بیشتر از تورم کلی است و چون این عدد و رقم بالاتر است مدعی هستند که بایستی تعرفه‌ها بیشتر از این افزایش پیدا کند اما متوسط آن را فعلاً 5 درصد اعلام کردند.عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به مشکلات طرح تحول سلامت اظهار داشت: قسمتی از مشکلات و چالش‌ها را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی احصا می‌کند.وی اضافه کرد: در کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد کمیته‌ای متشکل از کمیسیون بهداشت و درمان و افرادی از وزارت بهداشت و نظام پزشکی تشکیل شود تا این افراد مشکلات و چالش‌های طرح تحول سلامت به ویژه مسائل هزینه درمان را بررسی و راه برون رفت از مشکلات را در طرح تحول سلامت ارائه دهند.